37 proc. Polaków doświadczyło próby wyłudzenia danych osobowych przez telefon – mówią najnowsze badania

Opublikowane właśnie badania ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów ujawniają, że próby wyłudzenia danych osobowych za pośrednictwem telefonu doświadczyło 37 proc. Polaków. 47 proc. osób z tej grupy zetknęło się z taką próbą za pośrednictwem e-maila.

Jak informują autorzy raportu z badania 37 proc. Polaków doświadczyło wyłudzenia danych osobowych lub jego próby za pośrednictwem telefonu. 47 proc. osób z tej grupy doświadczyło tego za pośrednictwem e-maila, a 40 proc. poprzez SMS-a. Ponadto 37 proc. respondentów zetknęło się z wyłudzeniem lub próbą wyłudzenia danych w czasie rozmowy telefonicznej, a 34 proc. spotkało się z tym na fałszywych stronach internetowych lub wiadomościach wysyłanych na komunikatorach.
W przypadku respondentów z grupy wiekowej 18-24 lata wyłudzenia danych osobowych lub jego próby doświadczyło za pośrednictwem SMS-a 54 proc. badanych, 48 proc. spotkało się z takim zagrożeniem poprzez e-maila, a 27 proc. przy okazji rozmowy telefonicznej.

– To tym bardziej niepokojące, że 41 proc. młodych osób w wieku 18-24 lata ocenia poziom swojej wiedzy na temat bezpieczeństwa danych osobowych jako wysoki lub bardzo wysoki. To najwyższy odsetek spośród wszystkich grup wiekowych. Ale równocześnie 16 proc. respondentów z pokolenia Z przyznało, że osobiście doświadczyło kradzieży danych. W rezultacie ich wiedza okazała się niewystarczająca – mówi Bartłomiej Drozd, współautor badania i jeden z ekspertów serwisu ChronPESEL.pl.

W publikacji poinformowano również, że łącznie konsumenci są winni operatorom 497,7 mln zł, a aktualnie w Krajowym Rejestrze Długów figuruje 173,8 tys. dłużników będących osobami fizycznymi. Ich średnie zadłużenie wynosi 2,9 tys. zł. Jak przekazuje Adam Łącki, prezes KRD, najmniejszy problem z terminowym regulowaniem opłat za internet czy telefon mają młode osoby w wieku 18-25 lat.

– Obecnie w naszej bazie jest wpisanych 14,6 tys. dłużników z tej grupy wiekowej, których długi wynoszą 47,2 mln zł. Jednak należy pamiętać, że jednocześnie przedstawicieli pokolenia Z wyróżnia najwyższe średnie zadłużenie, więc w kolejnych latach ich zaległości mogą znacznie wzrosnąć. Natomiast obecnie blisko trzykrotnie więcej do oddania operatorom telekomunikacyjnym mają konsumenci w średnim wieku (36-45 lat), których długi przekraczają 141 mln zł. Warto podkreślić fakt, że im wyższy wiek, tym mniejsze średnie zadłużenie – wyjaśnia w publikacji Łącki.

W informacji przekazano też, że problem z terminowym płaceniem rachunków mają częściej mężczyźni, których długi wobec operatorów telekomunikacyjnych wynoszą 294 mln zł. W przypadku kobiet zadłużenie to wynosi 203,7 mln zł. W gronie dłużników dominują też osoby ze średnich miast liczących od 20 do 100 tys. mieszkańców, którzy są winni wierzycielom 182,5 mln zł.