Akcje Jeju Air spadają do rekordowo niskiego poziomu po katastrofie lotniczej

Akcje południowokoreańskiej taniej linii lotniczej Jeju Air osiągnęły najniższy poziom w historii w poniedziałek (30.12), po tym jak najtragiczniejsza od 30 lat katastrofa lotnicza w kraju zabiła 179 osób.

Akcje Jeju Air spadły o 8,5 proc. na otwarciu poniedziałkowej sesji, po spadku o 15,7 proc. we wcześniejszej sesji, do 6920 wonów, najniższego poziomu od czasu ich notowania w 2015 roku. Spadek akcji w poniedziałek wymazał aż 95,7 mld wonów (65,2 mln dolarów) kapitalizacji rynkowej. Akcje AK ​​Holdings, spółki holdingowej Jeju Air, spadły aż o 12 proc. i osiągnęły najniższy poziom od 16 lat.

Niedzielna (29.12) katastrofa na międzynarodowym lotnisku Muan była pierwszym tak tragicznie zakończonym lotem Jeju Air, taniej linii lotniczej założonej w 2005 r. i trzeciej co do wielkości linii lotniczej w kraju pod względem liczby pasażerów. P.o. prezydenta Korei Południowej Choi Sang-mok zarządził w poniedziałek przeprowadzenie awaryjnej kontroli bezpieczeństwa całego systemu operacyjnego linii lotniczych kraju po zakończeniu prac nad odbudową po katastrofie Jeju Air.

Spośród innych tanich linii lotniczych akcje Air Busan wzrosły o ponad 15 proc., Jin Air i T’way Air spadły po wzroście odpowiednio o 5,4 proc. i 7,3 proc. Dwie największe linie lotnicze Korei Południowej, Korean Air Lines spadły o 1,3 proc., a akcje Asiana Airlines spadły o 0,8 proc.

– Ocena przyczyny wypadku zajmie trochę czasu, ale nastroje konsumentów nieuchronnie ucierpią, ponieważ wiarygodność jest ważna dla tanich przewoźników, których miejsca i usługi nie różnią się od siebie zbytnio — przewidują analitycy koreańskiej giełdy. – Jeśli chodzi o ogólny popyt na podróże, w krótkim okresie mogą wystąpić pewne odwołania, ale mało prawdopodobne jest, aby osłabiły się strukturalnie.

Agencje turystyczne zamknęły swoje reklamy i wydarzenia promocyjne, liczba odwołanych pakietów wycieczkowych podwoiła się, a liczba rezerwacji zmniejszyła się o połowę u touroperatorów.
Akcje agencji turystycznych również odnotowały spadki, przy czym Hanatour Service spadła o 7 proc., a Very Good Tour spadła nawet o 11 proc..