Flagowy niemiecki przewoźnik lotniczy Lufthansa spodziewa się niższych zysków w trzecim kwartale ze względu na spadek rentowności i wzrost kosztów jednostkowych – informuje firma. To stanowi kolejny sygnał ostrzegawczy dla europejskich linii lotniczych w obliczu spłaszczenia popytu i utrudnień w dostawach samolotów.
Ceny biletów lotniczych w Europie i Azji zaczęły osiągać stały poziom lub spadać, co jest sygnałem wygasania przedłużającego się boomu podróżniczego po pandemii Covid-19 i stanowi przeszkodę dla linii lotniczych zmagających się z wyższymi kosztami i ograniczoną dostępnością samolotów. To nie jedyny europejski przewoźnik z problemami.
Choć wydawało się, że europejskie linie lotnicze pozbierały się po rozczarowującym pierwszym kwartale, okazuje się, że ich problemy związane ze spiralnymi kosztami i słabnącymi rentownościami zdefiniują również drugi kwartał. W zeszłym tygodniu linie lotnicze Air France KLM nie zrealizowały prognozy zysku z powodu wyższych kosztów, które również wpłynęły na wyniki pierwszego kwartału, a spadający zysk irlandzkich linii lotniczych Ryanair, wywołał niepokój w tanich liniach lotniczych.
Spodziewane niższe zyski w przyszłości
W trzecim kwartale Lufthansa spodziewa się, że rentowności będą niższe o jednocyfrowe wartości procentowe od poziomów z 2023 r., podczas gdy koszty jednostkowe mają wzrosnąć o podobną kwotę, podała firma w oświadczeniu.
– Ze względu na utrzymujący się wysoki popyt na loty, spowodowało to znaczny wzrost rok do roku pod względem pojemności i wolumenu sprzedaży dla naszych linii lotniczych – informuje dyrektor generalny Carsten Spohr w raporcie okresowym. – Jednak wzrost zdolności przewozowych na rynku nasilił presję cenową dla linii lotniczych pasażerskich, powodując spadek rentowności.
Analitycy wskazują na ostrożniejsze podejście do zwiększania zdolności przewozowych Lufthansy w zeszłym roku, co oznacza, że w tym roku firma została mocniej dotknięta niższą rentownością.
Grupa wskazuje również na „normalizację” cen biletów, która według wielu linii lotniczych, np. Ryanair, wskazuje na szczególną wrażliwość cenową wśród europejskich konsumentów, których apetyt na wydawanie pieniędzy na podróże bez względu na koszty cenę maleje.
Firma oczekuje, że jej EBIT (skorygowany zysk przed odliczeniem odestek i podtków) w trzecim kwartale nie osiągnie poziomu z poprzedniego roku wynoszącego 1,6 mld dolarów z powodu wyzwań w jej głównej marce pasażerskiej Lufthansa Airlines. Lufthansa po raz drugi w tym roku obniżyła swój cel zysku na lipiec.
Akcje w dół
Akcje Lufthansy spadły o około 23 proc. w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, ponieważ firma zmaga się z odzyskaniem bilansu.
W środę (31.07) Lufthansa ogłosiła wynik netto grupy w wysokości 469 mln euro w okresie od kwietnia do czerwca, co stanowi spadek o prawie połowę w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Grupa ma nadzieję odrobić straty w Lufthansa Airlines, wynikające z opóźnionych dostaw samolotów, co zakłóciło zarządzanie flotą i zwiększyło koszty napraw starszych samolotów. W tym samym czasie płace niemieckich pracowników linii wzrosły po strajkach, które kosztowały grupę 100 mln euro tylko w drugim kwartale.
Leave a Reply