Globalna sprzedaż pojazdów w pełni elektrycznych i hybrydowych typu plug-in wzrosła w lipcu o 21 proc. rocznie, dzięki najsilniejszemu wzrostowi w Chinach w tym roku i pomimo spadku popytu w Europie – informuje firma badawcza rynku automotive Rho Motion.
W Unii Europejskiej MG Motor, należący do chińskiej firmy SAIC Motor Corp spodziewa się, że najbardziej ucierpi z powodu tymczasowych ceł nałożonych na pojazdy elektryczne importowane z Chin. Wpływ ceł powinien być mniejszy na Teslę, która może produkować w swojej fabryce w Berlinie, oraz na chińskiego giganta pojazdów elektrycznych BYD którego obecność w Europie pozostaje niewielka.
Sprzedaż pojazdów elektrycznych — w pełni elektrycznych (BEV) lub hybrydowych typu plug-in (PHEV) — na całym świecie wyniosła 1,35 mln w lipcu, z czego 0,88 mln w Chinach, gdzie nastąpił wzrost o 31 proc. rok do roku, jak wynika z danych ogłoszonych przez Rho Motion. Sprzedaż pojazdów PHEV w Chinach w pierwszych siedmiu miesiącach 2024 r. wzrosła o 70 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.
BYD, chiński i największy producent pojazdów elektrycznych na świecie, odnotował w tym samym okresie wzrosty o 13 proc. i 44 proc. globalnej sprzedaży pojazdów BEV i PHEV.
W Europie miesięczna sprzedaż spadła o 7,8 proc. w lipcu, do wartości od początku roku zgodnych z danymi z 2023 r. W ciągu siedmiu miesięcy do lipca spadła o 12 proc. w Niemczech, największym rynku pojazdów elektrycznych w Unii Europejskiej. W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła o 7,1 proc. w lipcu.
– BYD nadal notuje rekordową sprzedaż hybryd typu plug-in w tym miesiącu, co jest kluczowym czynnikiem, ponieważ sprzedają dużą liczbę pojazdów – uważa Charles Lester, Rho Motion data manager. I dodaje: – Samochody o przedłużonym zasięgu, hybrydowe samochody zasilane akumulatorem, które ładują się za pomocą pokładowego generatora, również notują wzrosty sprzedaży.
Unia Europejska nałożyła w lipcu tymczasowe cła na import samochodów elektrycznych wyprodukowanych w Chinach. BYD podlega cłom w wysokości 17,4 proc., Geely 19,9 proc., a SAIC 37,6 proc., informuje unijna administracja.
Leave a Reply