Honda prawdopodobnie będzie posiadać większość udziałów w spółce holdingowej z Nissanem

Oczekuje się, że Honda i Nissan omówią plan, zgodnie z którym Honda będzie posiadać większościowy udział w spółce holdingowej, którą dwaj japońscy producenci samochodów planują utworzyć latem 2026 r. w celu integracji obu biznesów, co najprawdopodobniej zostanie ustalone na podstawie czynników, w tym kapitalizacji rynkowej spółek. Obecnie kapitalizacja rynkowa Hondy jest znacznie większa niż Nissana.

Słaby wynik finansowy Nissana może stanowić przeszkodę dla planowanej integracji, a w zależności od przebiegu rozmów integracyjnych obu firm mogą wystąpić pewne zwroty akcji, twierdzą obserwatorzy branży. 23 grudnia obie firmy ogłosiły rozpoczęcie negocjacji w sprawie ujednolicenia swoich operacji. Mitsubishi, którego Nissan jest głównym udziałowcem, może również dołączyć do rozmów o ewentualnej fuzji japońskich producentów aut. Fuzja ta, jeśli zostanie zrealizowana, stworzy trzecią co do wielkości grupę samochodową na świecie pod względem sprzedaży pojazdów według wolumenu, po japońskiej grupie Toyota i niemieckiej grupie Volkswagen.

Akcje Hondy zamknęły się na poziomie 1535 jenów w najwyższej sekcji Prime Giełdy Papierów Wartościowych w Tokio w poniedziałek (31.12), ostatni dzień obrotu w 2024 r., w porównaniu z 480 jenami dla Nissana. Na podstawie cen zamknięcia kapitalizacja rynkowa Hondy wyniosła 8,1 bln jenów, ponad czterokrotnie więcej niż 1,7 bln jenów Nissana.
Kapitalizacja rynkowa Mitsubishi Motors jest znacznie niższa i wynosi 777,8 mld jenów. Firma ma czas do końca stycznia 2025 r., aby zdecydować, czy dołączyć do rozmów integracyjnych Honda-Nissan.
Honda ma prawo mianować ponad połowę członków zarządu planowanej spółki holdingowej, w tym jej prezesa.

Honda i Nissan, które mają zawrzeć ostateczną umowę do czerwca 2025 r. w sprawie integracji biznesowej, prawdopodobnie ustalą swój udział w spółce holdingowej na podstawie cen akcji i zysków.
Jeśli trójstronna integracja obejmująca Mitsubishi Motors się zmaterializuje, Honda najprawdopodobniej będzie miała silniejszy głos niż Nissan i Mitsubishi Motors w opracowywaniu polityk zarządzania i podejmowaniu innych kluczowych decyzji, twierdzą analitycy.
W obliczu poważnego spadku zysków na tle słabej sprzedaży pojazdów w Ameryce Północnej i Chinach, Nissan planuje zmniejszyć o 20 proc. swoje globalne moce produkcyjne i zlikwidować 9 tys. miejsc pracy, czyli 7 proc. siły roboczej na całym świecie. Jednak firma nie ogłosiła jeszcze swoich planów usprawniających działania na coraz trudniejszym globalnym rynku samochodowym.

Więcej o planowanej fuzji:

Honda i Nissan planują zakończyć rozmowy o fuzji w czerwcu 2025 r.