Koszty pracownicze wciąż są bardziej dotkliwe dla polskiego biznesu, niż koszty energii

Według przygotowywanego przez Polski Instytut Ekonomiczny Miesięcznego Indeksu Koniunktury, w opinii przedsiębiorców od połowy 2023 r. wysokie koszty pracownicze utrudniały prowadzenie działalności bardziej niż ceny energii. Wśród średnich i dużych przedsiębiorstw uciążliwość cen energii jako bariery prowadzenia biznesu najbardziej widoczna jest wśród firm usługowych (60 proc.) oraz produkcyjnych (53 proc.). Ceny energii są silnie uciążliwe dla połowy badanych przedsiębiorstw z branży transportowej i logistycznej.

Ceny energii oraz koszty pracownicze to główne bariery utrudniające prowadzenie biznesu – wynika z badań przeprowadzonych przez Polski Instytut Ekonomiczny w ramach Miesięcznego Indeksu Koniunktury.

„Wprawdzie od początku 2022 r. do połowy 2023 r. ceny energii bardziej doskwierały przedsiębiorcom niż koszty pracownicze, to jednak w bieżącym roku uciążliwość ta wyraźnie się zmniejszyła – informuje PIE, dodając, że średnia ocena uciążliwości w 5-stopnowej skali nie przekraczała poziomu 4, a w ostatnim wrześniowym odczycie wyniosła 3,5.

PIE zaznacza, że od połowy 2023 r. do chwili obecnej to koszty pracownicze bardziej niż ceny energii utrudniały prowadzenie działalności. „Koszty pracownicze są najbardziej uciążliwą barierą prowadzenia biznesu w opinii firm budowlanych i TSL (po 70 proc. wskazań na silną i bardzo silną uciążliwość). Koszty pracownicze są silnie uciążliwe również dla przedsiębiorstw handlowych (63 proc. wskazań) i produkcyjnych (60 proc.)” – informują analitycy instytucji.

„Natomiast w handlu i budownictwie mniej niż połowa (47 proc.) firm wskazuje na silne utrudnianie działalności gospodarczej przez ceny energii. Dla porównania, wśród średnich i dużych przedsiębiorstw uciążliwość kosztów pracowniczych, jako bariery prowadzenia biznesu, jest silniej postrzegana niż uciążliwość cen energii przez przedsiębiorstwa prawie wszystkich branż” – dodaje Instytut w Indeksie, zaznaczając, że wyjątkiem są firmy usługowe, których mniej (47 proc.) wskazywało na silną i bardzo silną uciążliwość kosztów zatrudnienia niż na uciążliwość cen energii.