Indie są trzecim co do wielkości rynkiem motoryzacyjnym na świecie, który ma się jeszcze bardziej rozwinąć przed końcem dekady. Południowokoreański producent samochodów Hyundai liczy na pełen sukces podczas wejścia na giełdę w Bombaju, co ma umocnić pozycję rynkową koreańskiego producenta.
Południowokoreański gigant motoryzacyjny Hyundai rozpoczął swoją pierwszą ofertę publiczną (IPO), zapowiadaną jako największy debiut giełdowy w Indiach, a jej wartość szacowano na około 3,3 mld dolarów. Hyundai, pierwszy producent samochodów, który wszedł na giełdę w tym kraju Azji Południowej od czasu Maruti Suzuki w 2003 r., zaoferował 142 mln akcji na sprzedaż, co stanowi około 17,5 proc. wszystkich akcji jego indyjskiego oddziału. Do końca ub. tygodnia IPO zostało dwukrotnie przekroczone, przyciągając oferty w wysokości 5,51 miliarda dolarów.
Według agencji ReuterHyundai ustali cenę swoich akcji na poziomie, który dałby jej wycenę rynkową na 19 miliardów dolarów. Akcje o wartości prawie 1 miliarda dolarów zostały już wykupione przez inwestorów instytucjonalnych w poniedziałek, w tym rząd Singapuru i BlackRock, amerykański fundusz inwestycyjny, który nabył udziały o łącznej wartości 77,3 miliona dolarów. Akcje Hyundai India mają rozpocząć obrót we wtorek (22.10) .
Hyundai, będący już drugim co do wielkości producentem samochodów w Indiach pod względem sprzedaży, chce wykorzystać przewagę uzyskaną dzięki wczesnemu wejściu na rynek krajowy w 1996 r. W zeszłym roku Hyundai sprzedał w Indiach ponad 605 tys. pojazdów, co stanowi wzrost o 9 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Firma ma nadzieję, że dodatkowe fundusze pomogą zniwelować lukę w udziale w rynku w stosunku do lidera Maruti Suzuki.
Indie mają już trzeci co do wielkości sektor motoryzacyjny na świecie — i jest to sektor, który szybko się rozwija. W zeszłym roku sprzedano tam ponad 4,1 mln pojazdów. Sektor motoryzacyjny jest głównym filarem gospodarki, a duża, rosnąca baza konsumentów i wskaźnik urbanizacji kraju, wraz ze stosunkowo niskimi kosztami produkcji, sprawiają, że jest to idealne miejsce dla Hyundaia do produkcji i sprzedaży swoich pojazdów. Nie tylko to – rząd Indii chce zwiększyć krajową produkcję pojazdów elektrycznych, co jest zgodne ze strategią koreańskiego producenta samochodów. Hyundai postrzega również Indie jako krytyczną alternatywę dla Chin i Rosji, gdzie sprzedaż spadła z powodu problemów geopolitycznych. Kraj Azji Południowej oferuje swoim konkurentom bardziej stabilne środowisko.
Globalnie, IPO Hyundaia pokonuje lipcową amerykańską ofertę Lineage Logistics, największej na świecie firmy zajmującej się chłodniami, która była warta 5,1 mld dolarów. Notowanie Hyundaia przyćmi również IPO państwowej Life Insurance Corporation of India z 2022 r., w której rząd sprzedał 3,5 proc. udziałów i pozyskał 2,7 mld dolarów.
Indyjski rynek akcji przeżywał rozkwit przez ostatnie cztery lata, rosnąc o 210 proc. między kwietniem 2020 r. — podczas pierwszego lockdownu pandemicznego — a zeszłym miesiącem. We wtorek SENSEX, indeks 30 najlepszych akcji na giełdzie w Bombaju, był notowany na poziomie 81 820. Indie niedawno wyprzedziły Hongkong i stały się czwartym co do wielkości rynkiem akcji na świecie.
Ambitne koreańskie plany
Hyundai planuje wykorzystać wpływy z IPO na zwiększenie wysiłków badawczych i rozwój nowych samochodów, starając się przekształcić kraj w centrum produkcyjne dla innych krajów Globalnego Południa. Hyundai dostarcza już swoje pojazdy wyprodukowane w Indiach do ponad 90 krajów. Koreański producent samochodów zainwestował już 5 mld dolarów w Indiach i planuje zainwestować kolejne 4 mld dolarów w ciągu następnej dekady, aby jego indyjskie operacje stały się kluczowym elementem produkcji pojazdów elektrycznych, a także aby zbudować infrastrukturę EV, taką jak stacje ładowania i zakład montażu baterii.
Hyundai ma obecnie jeden zakład produkcyjny w Indiach, który zajmuje się sprzedażą lokalną i eksportem. Rozpoczęcie produkcji w drugim zakładzie planowane jest na 2025 r., co pozwoli zwiększyć całkowitą zdolność produkcyjną firmy w Indiach do ponad miliona sztuk rocznie.
Leave a Reply