Jak informuje opublikowany właśnie najnowszy raport „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia” 48 proc. firm z sektora transportu. logistyki i motoryzacji planuje do końca roku przeprowadzenie przynajmniej jednej fali rekrutacji. Jednak jedna piąta firm TSL bierze pod uwagę także konieczność przeprowadzenia zwolnień.
Prognoza netto zatrudnienia, będąca barometrem rynku pracy i pokazująca plany firm związane z pozyskiwaniem nowych talentów, wynosi 28 proc. Jest to wzrost o 10 punktów procentowych w ujęciu rocznym, a także o punkt procentowy względem III kw. 2024 roku. Jedynie 2 na 10 firm tej branży liczy się z koniecznością zwolnień.
– Największy niedobór pracowników można zaobserwować na stanowiskach takich jak kierowcy ciężarówek, operatorzy wózków widłowych, specjaliści ds. logistyki oraz menedżerowie łańcucha dostaw – informuje Piotr Skierkowski z Manpower. W tych generalnie optymistycznych danych jest jednak łyżka dziegciu, bo 20 proc. firm będzie zmuszona przeprowadzić zwolnienia, zaś jedna trzecia z nich nie przewiduje zmian w najbliższej przyszłości.
– Branża transportu i logistyki stoi przed wieloma wyzwaniami związanymi m.in. ze zrównoważonym rozwojem, w tym redukcją emisji CO2, optymalizacją zużycia paliwa, czy wdrażaniem ekologicznych technologii. Firmy przygotowują się na zmiany wynikające z zielonej transformacji inwestując w pojazdy elektryczne, rozbudowując infrastrukturę ładowania oraz implementując systemy zarządzania energią – informuje Piotr Skierkowski w komunikacie.
Autorzy raportu zaznaczają również, że dane odnoszą się także do planów rekrutacyjnych organizacji w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). W IV kwartale 2024 roku firmy branży TSL z rynków EMEA deklarują prognozę netto zatrudnienia na niemal identycznym poziomie, co polskie organizacje, czyli +26 proc.
Rekrutować nowych pracowników zamierza 42 proc. przedsiębiorstw, 16 proc. bierze pod uwagę konieczność redukcji zatrudnienia, a 40 proc. nie zamierza przeprowadzać zmian w strukturze kadrowej. Jedynie 2 proc. ankietowanych nie zna swoich planów rekrutacyjnych na ostatni kwartał 2024 roku.
Leave a Reply