Port w Kłajpedzie skupia się na zielonym wodorze. Powstaną w nim m.in. stacje tankowania wodorem

Litwini już od tygodni mówią o nowych horyzontach dla zrównoważonej – to właśnie oni chcą je otwierać na europejskim rynku paliw. Już niedługo rozpocznie się przebudowa i innowacja portu w Kłajpedzie, który – jako pierwszy na kontynencie – będzie miał stacje tankowania wodoru i infrastrukturę potrzebną do przepompowywania gazu i transportowania go do i z głębi kraju.

Wczoraj (24.10) podpisano pierwsze dokumenty w tej sprawie. Zarząd portu w Kłajpedzie podpisał umowę z „MT Group”, która dostarczy sprzęt do produkcji zielonego wodoru i stacjonarne publiczne stacje tankowania, a także zmontuje go i przeprowadzi wszystkie operacje rozruchowe i regulacyjne.

– Kolejna przyjazna dla środowiska forma energii trafia na Litwę. Za kilka lat będziemy mieć nie tylko energię elektryczną generowaną przez energię słoneczną, wiatrową lub inne odnawialne źródła energii, ale także zielony wodór. Jesteśmy zdeterminowani nie tylko tworzyć energię, która zmniejszy wpływ na środowisko, ale także przyczyniać się do rozwoju czystej energii na Litwie i w Europie, umożliwiając wykorzystanie wodoru jako zrównoważonego źródła energii dla naszych statków, transportu i przemysłu – komentuje Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Portu Morskiego w Kłajpedzie.

Produkcja i dostawa zielonego wodoru w porcie w Kłajpedzie jest planowana na 2026 rok. Obecnie trwają prace projektowe, a wkrótce zostaną uruchomione procedury przetargowe w celu wyłonienia wykonawcy miejsca, w którym znajdzie się sprzęt do produkcji wodoru.
W porcie w Kłajpedzie zielony wodór będzie produkowany przy użyciu elektrolizera z membraną polimerowo-elektrolitową (PEM). Planowane zapotrzebowanie na energię elektryczną dla sprzętu do produkcji wodoru w porcie w Kłajpedzie wynosi do 3 MW. Planuje się produkcję około 500 kilogramów wodoru dziennie i do 127 ton rocznie.

Moda, czy konieczność?

W Europie istnieje obecnie około 200 stacji tankowania wodoru, które zasilają statki, samochody i inne pojazdy, a wodór jest testowany do ogrzewania domów. Zielony wodór produkowany w porcie w Kłajpedzie będzie wykorzystywany przede wszystkim do celów portowych – budowany jest statek do zbierania odpadów ze statków wypływających z portu i do niego przypływających, który będzie zasilany zielonym wodorem produkowanym w porcie. Pozostały wyprodukowany wodór zostanie wykorzystany do tankowania innych pojazdów, przede wszystkim statków, kolei i pojazdów drogowych.
Wodór będzie dostępny także dla transportu publicznego i do tankowania samochodów osobowych.

Podpisano już umowę z jedną z firm przeładunkowych działających w porcie w Kłajpedzie, która chciałaby wykorzystywać wodór w swoich lokomotywach. Niektóre firmy wykazują zainteresowanie, ponieważ widzą potencjał i planują w przyszłości wykorzystywać wodór w swoich parkach transportowych.

Procedury oceny oddziaływania na środowisko dla projektu zostały sfinalizowane w maju tego roku. Agencja Ochrony Środowiska zatwierdziła projekt produkcji i dostaw zielonego wodoru w porcie w Kłajpedzie. Sprzęt zostanie zainstalowany, a zielony wodór będzie produkowany w bazie flotowej Zarządu Portu. Zatwierdzono również propozycje projektowe dotyczące produkcji wodoru i stacji tankowania w samym porcie.

UE będzie wspierać port w Kłajpedzie

Raport z oceny oddziaływania na środowisko szacuje, że do wyprodukowania jednego kilograma wodoru potrzeba około 22-23 litrów wody. Aby wyprodukować 500 kilogramów wodoru dziennie w porcie w Kłajpedzie, potrzeba około 11 m3 wody. Przy pełnej wydajności zakładu i produkcji około 127 ton wodoru rocznie, zapotrzebowanie na wodę wyniesie około 4 200 m3. Obejmuje to wodę do produkcji wodoru, demineralizację wody i chłodzenie zakładu. Jeśli porównamy to zużycie wody ze standardową myjnią samochodową, produkcja zielonego wodoru w porcie będzie zużywać około 10 razy mniej wody niż myjnia samochodowa.

Umowa zobowiązuje wykonawcę do dostarczenia sprzętu do produkcji zielonego wodoru i publicznej stacji tankowania, zainstalowania systemów elektrycznych, automatyki i bezpieczeństwa, przeprowadzenia wszystkich prac uruchomieniowych i debugowania oraz zapewnienia obsługi posprzedażowej przez pierwsze dwa lata, a jej wartość wynosi 8,7 mln euro bez VAT.

Projekty stacji produkcji i tankowania zielonego wodoru w porcie w Kłajpedzie będą częściowo finansowane przez Program Inwestycyjny Unii Europejskiej na lata 2021–2027 oraz Plan Odbudowy i Odporności Gospodarczej „Nowa Generacja Litwy”. Całkowita wartość projektu stacji produkcji i tankowania wodoru ma wynieść około 10,5 mln euro. UE sfinansuje projekt kwotą około 6 mln euro.