Rail Baltic Estonia ogłasza przełomowy przetarg na infrastrukturę sieci kolejowej – kluczową w bałtyckiej inwestycji

Rail Baltic Estonia, krajowy organ wykonawczy Rail Baltica, ogłosił przełomowy przetarg na infrastrukturę, o wartości do 932 mln euro, na budowę głównej linii Rail Baltica – projektu o kluczowym znaczeniu strategicznym dla całej europejskiej sieci kolejowej. Jako brakujące ogniwo w europejskiej łączności północ-południe, Rail Baltica stworzy płynny korytarz gospodarczy i mobilnościowy, wzmacniając więzi między państwami bałtyckimi, Finlandią, Europą Środkową i resztą świata.

Przetarg zakończy się dwoma kontraktami na budowę linii kolejowej między Ülemiste i Pärnu, a także Pärnu i granicą łotewską. Rail Baltica to coś więcej niż tylko połączenie kolejowe. Jest kluczowym elementem wysiłków Europy na rzecz zwiększenia efektywności transportu, poprawy dostępności i wzmocnienia konkurencyjności gospodarczej.

– Rail Baltica to coś więcej niż projekt regionalny; łączy Estonię i państwa bałtyckie z rozległą siecią kolejową Europy, tworząc nowe możliwości wzrostu gospodarczego i poprawiając mobilność na całym kontynencie. Chociaż często omawiamy Rail Baltica w kontekście transportu pasażerskiego i towarowego, jej rola jako strategicznego kręgosłupa mobilności wojskowej na wschodniej flance NATO stała się coraz ważniejsza w obliczu trwającej agresywnej wojny Rosji na Ukrainie. Dzisiejsze ogłoszenie o szeroko zakrojonych przetargach budowlanych na główną linię Rail Baltica jest dowodem naszego zaangażowania w ten kluczowy projekt, który zbliża Europę – mówi Vladimir Svet, minister infrastruktury Estonii.

Jako część transeuropejskiej sieci transportowej UE (TEN-T), Rail Baltica nie tylko poprawi łączność regionu, ale będzie również wzmacniać międzynarodową współpracę. Zakres projektu oferuje znaczące możliwości dla globalnych firm budowlanych, a także podmiotów z branży kolejowej, które chcą rozpocząć działalność w Estonii. Tworząc nowy łańcuch wartości zarówno w fazie budowy, jak i eksploatacji, Rail Baltica ma przyciągnąć firmy zajmujące się technologią kolejową, logistyką i produkcją, co jeszcze bardziej wzmocni rolę Estonii w europejskim przemyśle kolejowym.

Trzy etapy inwestycji

– Dzisiejsze ogłoszenie dotyczące zamówienia aliansowego na budowę głównej linii Rail Baltica w Estonii oznacza duży postęp. Nie możemy się doczekać udziału międzynarodowych firm budowlanych w tym procesie zamówień. Naszym celem jest, aby wszystkie odcinki głównej linii Rail Baltica zostały zakontraktowane lub były już w trakcie budowy do tego czasu w przyszłym roku. Mogę zapewnić, że wszyscy interesariusze są w pełni zaangażowani w ukończenie tego projektu do 2030 roku – mówi Anvar Salomets, dyrektor generalny Rail Baltic Estonia.

Budowa głównej linii będzie przebiegać w kilku etapach. Faza rozwoju ma trwać od III kwartału 2025 r. do II kwartału 2026 r., po której nastąpi faza budowy od 2026 r. do końca 2030 r.
Rail Baltica jest gotowa przekształcić krajobraz transportowy krajów bałtyckich, zapewniając szybsze, bardziej wydajne i zrównoważone połączenia kolejowe z Europą Środkową i Zachodnią. Odblokuje nowe szlaki handlowe, usprawni przepływ towarów i osób oraz poprawi dostępność i konkurencyjność regionu.

Przekierowując ruch towarowy z dróg na kolej, Rail Baltica znacznie poprawi bezpieczeństwo na drogach, zmniejszy korki i wpłynie na środowisko. Projekt ten jest istotną częścią przyszłości Europy, czyniąc region bałtycki kluczowym węzłem w szerszej europejskiej sieci kolejowej.