Region. Przed debiutem giełdowym urząd antykorupcyjny zbada możliwy konflikt interesów prezesa airBaltic

Łotewskie Biuro ds. Zapobiegania Korupcji (KNAB) rozpoczęło dochodzenie w sprawie działań prezesa airBaltic Martina Gaussa, aby ocenić ich zgodność z ustawą o zapobieganiu konfliktom interesów w działalności urzędników państwowych – informują media przedstawiciele KNAB.

Według przedstawicieli Biura ds. Przeciwdziałania Korupcji otrzymało oświadczenia od osób prywatnych dotyczące rzekomego konfliktu interesów Gaussa.
Na początku stycznia Girts Lapins z National Alliance twierdził w postach w mediach społecznościowych, że „Martin Gauss jest właścicielem niemieckiej firmy MaGau GmBH, która z kolei jest właścicielem firmy 2e Systems gmbh. 2e Systems gmbh jest dostawcą airBaltic”.
Przedstawiciele airBaltic informują, że 2e Systems jest partnerem biznesowym airBaltic od 2026 r., czyli cztery lata przed otrzymaniem przez Gaussa oferty dołączenia do airBaltic na stanowisko prezesa zarządu.

Spółka informuje, że pomimo niewielkiego udziału w 2e systems, aby uniknąć konfliktów interesów, Gauss zawsze powstrzymywał się od jakiegokolwiek udziału w podejmowaniu decyzji związanych z tym dostawcą. Przedstawiciele firmy zauważają, że każda osoba może posiadać udziały w spółkach, co jest regularną i powszechną praktyką w międzynarodowym biznesie.

Według przedstawicieli airBaltic, linia lotnicza w pełni przestrzega łotewskich przepisów i standardów ładu korporacyjnego, a Gauss ujawnił, że jest właścicielem akcji 2e systems, gdy dołączył do airBaltic, o czym wspomniano również w jego umowie członka zarządu w 2011 r. Gauss powstrzymał się tym samym od jakiegokolwiek udziału w decyzjach związanych z tym dostawcą, zapewniając przejrzystość i zgodność z przepisami dotyczącymi konfliktu interesów.
Przedstawiciele airBaltic podkreślają również, że pytania dotyczące systemów 2e wywołały dyskusje w mediach i sieciach społecznościowych, co doprowadziło do rozpowszechniania fałszywych informacji. Aby rozwiać wszelkie podejrzenia dotyczące airBaltic, kierownictwa firmy i ładu korporacyjnego, airBaltic proaktywnie skontaktowało się z KNAB, aby przedstawić wyjaśnienie sytuacji i przekazać wszystkie niezbędne informacje w celu udowodnienia zgodności airBaltic i jego kierownictwa z ramami regulacyjnymi i ustalonymi zasadami umownymi.

Przedstawiciele airBaltic dodali, że 2e systems świadczy usługi informatyczne w zakresie sprzedaży biletów, handlu elektronicznego i utrzymania stron internetowych dla kilku wiodących linii lotniczych na świecie, w tym airBaltic. Według airBaltic umowa została zawarta i jest utrzymywana w ścisłej zgodności z polityką umowną airBaltic, zapewniając pełną przejrzystość.

Zarząd airBaltic — w tym Gauss — musi dotrzymać obietnicy pozyskania 300 mln euro na wdrożenie planu biznesowego firmy i zapewnienie, że działalność airBaltic leży w interesie państwa łotewskiego i pasażerów. Również kapitał zakładowy airBaltic zostanie obniżony o 571,293 mln euro w ramach przygotowań do pierwszej oferty publicznej. Warunki obniżenia kapitału zakładowego stanowią, że obecny kapitał zakładowy airBaltic wynosi 596,473 mln euro, co oznacza, że ​​po planowanej redukcji wyniesie 25,179 mln euro.

Od kilku miesięcy wiadomo, że przejęcie części lub całości bałtyckich linii lotniczych rozważają niemieckie linie Lufthansa. Łotewski rząd nie wyklucza, że taka opcja prywatyzacji przewoźnika lotniczego również jest brana pod uwagę.