Uważaj na myjni i na parkingu. UOKiK skontrolował biznes usług automotive

Po gigantycznej kontroli przeprowadzonej w Polsce, UOKiK informuje, że niemal 23 proc. zakładów – to prawie 1/4 – nie zadbało o prawidłowe informowanie klientów o cenach swoich usług. To strategia na krótką metę – zwykle kierowcy do takich zakładów nie wracają i odradzają to innym.

„W 2023 r. przeprowadziliśmy kontrole 84 parkingów i 125 myjni samochodowych w całej Polsce. Zweryfikowaliśmy, czy przedsiębiorcy prawidłowo realizują swoje obowiązki dotyczące informowania o cenie. Według danych zgromadzonych przez Inspekcję Handlową blisko 23 proc. sprawdzonych przedsiębiorców nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług” – informuje opublikowana w poniedziałek informacja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK podał, że nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen zostały stwierdzone w przypadku 26 parkingów i 22 myjni – łącznie u 48 przedsiębiorców. Urząd podkreślił, że głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cen usług w taki sposób, że są one nieczytelne dla wjeżdżających kierowców.

„Zarówno w myjniach, jak i na parkingach stwierdziliśmy brak cenników lub nieuwzględnienie cen wszystkich usług. Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie +od…+ lub +od… do…+. Tymczasem cena musi być jednoznaczna dla konsumenta – ma prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać” – uważa urząd, przypominając, że za nienależyte informowanie o cenie usługi grozi kara, nawet 20 tys. złotych.

„W efekcie kontroli ponad połowa przedsiębiorców, u których stwierdziliśmy nieprawidłowości podjęła dobrowolne działania naprawcze. Na 32 przedsiębiorców nałożyliśmy kary pieniężne na łączną kwotę ok. 40 tys. zł. W 6 przypadkach odstąpiliśmy od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk” – wyjaśnia UOKiK.

– Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen. Konsument powinien mieć możliwość ustalenia, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy jego umycie, a także wybrania najkorzystniejszej dla siebie oferty – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.