Port w Kłajpedzie jest jednym z najbardziej zaawansowanych i aktywnych europejskich portów morskich w zakresie ochrony środowiska. Świadczy o tym decyzja singapurskiej firmy żeglugowej X-Press Feeders o włączeniu portu w Kłajpedzie do trasy żeglugowej, którą będą obsługiwać kontenerowce napędzane wyłącznie metanolem i innymi „zielonymi” paliwami. Pierwszy ekologiczny transportowiec właśnie wpłynął do portu.
– Dzisiaj port w Kłajpedzie przeżywa ważny moment historyczny. To przybycie Eco Umande, pierwszego statku napędzanego zielonym metanolem, który będzie regularnie kursował do portu. Wydarzenie to nie tylko symbolizuje początek nowej ery zrównoważonej żeglugi w porcie w Kłajpedzie, ale także integruje Litwę z międzynarodową siecią zielonych tras żeglugowych. To wielkie uznanie naszych wysiłków na rzecz osiągnięcia celów środowiskowych i dowód na to, że należymy do najbardziej zaawansowanych portów w Europie. Oprócz portów takich jak Rotterdam i Antwerpia przyczyniamy się do rozwoju zrównoważonego przemysłu żeglugi morskiej” – mówi Algis Latakas, dyrektor generalny Port of Klaipėda Authority.
Założona ponad 50 lat temu w Singapurze firma X-Press Feeders obecnie działa w Azji, na Bliskim Wschodzie, w Afryce, na Karaibach, w Ameryce Łacińskiej, na Morzu Śródziemnym i w Europie. Firma nie posiada, nie dzierżawi ani nie obsługuje żadnych kontenerów, zamiast tego skupiając się na świadczeniu usług transportowych dla operatorów kontenerów. Obecnie X-Press Feeders obsługuje ponad 100 statków o pojemności od 700 do 7000 TEU. W ramach swojego zaangażowania na rzecz zrównoważonego rozwoju firma nabyła 14 statków z podwójnym paliwem, które mogą działać na zielonym metanolu, z czego trzy – w tym Eco Umande – są obecnie w eksploatacji.
– W X-Press Feeders jesteśmy zaangażowani w promowanie zrównoważonych praktyk żeglugowych. Przypłynięcie Eco Umande, naszego zielonego statku napędzanego metanolem, do portu w Kłajpedzie stanowi ważny kamień milowy nie tylko dla naszej firmy, ale także dla całej branży żeglugowej. Ta inicjatywa jest zgodna z naszym zobowiązaniem do redukcji emisji dwutlenku węgla i wspierania przyjaznych dla środowiska operacji na globalnych szlakach żeglugowych. Współpracując z myślącymi przyszłościowo portami, takimi jak Kłajpeda, podejmujemy konkretne kroki w kierunku bardziej zrównoważonego przemysłu żeglugowego w całej Europie – deklaruje Francis Goh, dyrektor operacyjny X-Press Feeders.
Zielone europejskie porty…
Eco Umande, który będzie transportował kontenery do i z terminalu kontenerowego w Kłajpedzie, ma 148 metrów długości i nominalną pojemność 1260 TEU. Będzie pływał na między Rotterdamem, Antwerpią, Kłajpedą i Rygą.
W kwietniu tego roku X-Press Feeders i sześć europejskich portów, w tym Kłajpeda, podpisały memorandum zobowiązując się do przyspieszenia tworzenia zielonych korytarzy żeglugowych i szerszej dekarbonizacji sektora morskiego w Skandynawii i na Morzu Bałtyckim. Poprzez to porozumienie strony zgodziły się współpracować w celu dalszego rozwoju infrastruktury do dostarczania i bunkrowania paliw alternatywnych, takich jak zielony metanol. Dodanie portu w Kłajpedzie do zielonego szlaku żeglugowego jest kontynuacją umowy o współpracy podpisanej między portem w Kłajpedzie a X-Press Feeders.
Zielony korytarz żeglugowy to regularny szlak transportu morskiego, który kładzie szczególny nacisk na zmniejszenie wpływu żeglugi na środowisko poprzez stosowanie przyjaznych dla środowiska paliw, takich jak zielony metanol, zielony wodór lub energia elektryczna, a także wdrażanie infrastruktury i zaawansowanych technologii, które zmniejszają emisję gazów cieplarnianych, zanieczyszczenie powietrza, hałas i inne szkodliwe skutki dla środowiska.
Leave a Reply