Which? składa pozew przeciwko Apple w związku z serwisem iCloud. Na stole 3 mld funtów

Brytyjska grupa konsumencka Which? pozywa o 3 mld funtów koncern Apple, twierdząc, że gigant technologiczny złamał prawo konkurencji, 'narzucając klientom swoje usługi iCloud’.

Zdaniem Which? Apple zachęca użytkowników do rejestrowania się w iCloud w celu przechowywania zdjęć, filmów i innych danych, a tym samym faworyzuje własne produkty, jednocześnie utrudniając korzystanie z alternatywnych produktów, co ostatecznie tłumi konkurencję.

Obrońcy praw konsumentów wskazują, że Apple nie pozwala klientom przechowywać ani tworzyć kopii zapasowych wszystkich danych swojego telefonu u zewnętrznego dostawcy, a użytkownicy jego systemu operacyjnego iOS muszą płacić za usługę, gdy ilość przechowywanych danych przekroczy bezpłatny limit 5 GB.

W pozwie, który został złożony w Trybunale Apelacyjnym ds. Konkurencji, grupa konsumencka oskarża również Apple o pobieranie od użytkowników zbyt wysokich opłat za subskrypcje iCloud – częściowo dlatego, że dominująca pozycja firmy na rynku oznacza, że ​​nowym graczom trudno jest się pojawić i zapewnić konkurencję.

Grupa ​​domaga się odszkodowania dla wszystkich poszkodowanych klientów Apple, którzy uzyskali usługi iCloud od 1 października 2015 r., co według szacunków dotyczy około 40 milionów osób. Poszczególnym klientom może należeć się średnio 70 funtów – w zależności od tego, jak długo płacili za usługę.

Which? wezwał Apple do rozwiązania roszczenia bez konieczności wszczynania postępowania sądowego, oferując konsumentom zwrot pieniędzy i udostępniając swój system operacyjny, aby umożliwić użytkownikom większy wybór usług w chmurze.

– Apple wierzy w zapewnianie naszym klientom wyboru. Nasi użytkownicy nie muszą korzystać z iCloud, a wielu z nich polega na szerokiej gamie alternatywnych rozwiązań innych firm w zakresie przechowywania danych. Ponadto ciężko pracujemy, aby przesyłanie danych było jak najłatwiejsze — czy to do iCloud, czy innej usługi – deklaruje w oświadczeniu amerykańska firma. – Odrzucamy wszelkie sugestie, że nasze praktyki iCloud są antykonkurencyjne i będziemy energicznie bronić się przed wszelkimi roszczeniami prawnymi. Oznacza to, że ​​możemy pomóc konsumentom uzyskać należne im zadośćuczynienie.

Z kolei dyrektor naczelna Which? Anabel Hoult uważa, że klientom Apple należy się łącznie 3 mld funtów. – Wnosząc ten pozew, Which? pokazuje dużym korporacjom, takim jak Apple, że nie mogą oszukiwać brytyjskich konsumentów bez ponoszenia konsekwencji – dodaje.