Złe wyniki kolei niemieckich oznaczają masowe zwolnienia

Niemieckie koleje Deutsche Bahn odnotowały duże straty w pierwszej połowie 2024 r., znacznie mniej pasażerów korzystało z pociągów dalekobieżnych. Władze spółki zapowiadają zwolnienie 30 tys. pracowników i wskazują winnych – to strajki i ekstremalne warunki pogodowe prowadzące do nieprzewidywalnych opóźnień. To pogłębi problemy w i tak niełatwej sytuacji niemieckiego rynku pracy.

Niemiecki operator kolejowy Deutsche Bahn poniósł stratę w wysokości ponad 1,2 mld euro w pierwszej połowie 2024 r., zgodnie z opublikowanym właśnie półrocznym raportem grupy.
Przychody wyniosły 22,31 mld euro w pierwszej połowie 2024 r., o 3 proc. mniej niż w pierwszych sześciu miesiącach 2023 r., które wyniosły 23 mld euro.

W ujęciu netto strata jest jednak znacznie poważniejsza, bo sięga 1,231 mld euro od stycznia do czerwca. W tym samym okresie poprzedniego roku straty wyniosły 71 mln euro. Strata to efekt drastycznego spadku liczby podróżnych, szczególnie na trasach dalekobieżnych. Według grupy na podróż pociągiem na dłuższej trasie zdecydowało się 64,2 mln podróżnych – to o 6 proc. mniej, niż w pierwszej połowie ubiegłego roku.
Szef Deutsche Bahn Richard Lutz uważa, że przepływ pasażerów w transporcie dalekobieżnym zmalał z powodu braku punktualności i zbyt starej, nieodnawianej sieci kolei. Zniszczona infrastruktura w połączeniu ze strajkami i ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi prowadziły do opóźnień, które spowodowały masowy odwrót podróżnych od DB.

Firma spodziewa się, że będzie ponownie rentowna w drugiej części roku — z miliardem euro wpłaty od rządu federalnego należnym za renowację linii, za którą Deutsche Bahn zapłaciło z góry. Ponadto, jak stwierdziła, celem było ponowne osiągnięcie rentowności we wszystkich obszarach działalności, od transportu towarowego po transport dalekobieżny. Nie uchroni to jednak 30 tys. pracowników kolei przed masowymi zwolnieniami, które mają się odbyć w ciągu najbliższych pięciu lat.
– Musimy osiągnąć więcej przy mniejszej liczbie pracowników w przyszłości — uważa dyrektor finansowy Levin Holle.

Problemy Deutsche Bahn z awariami pociągów i przepełnionymi peronami mogli poznać mieszkańcy całej Europy podczas tegorocznych mistrzostw Europy w piłce nożnej. Zła europejska prasa również wpłynęła na kondycję jednych z najstarszych kolei żelaznych Europy.