Amerykański gigant telekomunikacyjny AT&T informuje, sprzeda cały swój 70 proc. udział w firmie dystrybuującej telewizję satelitarną DirecTV funduszowi private equity TPG za 7,6 mld dolarów, wychodząc z biznesu charakteryzującego się spadkiem dystrybucji niekorzystnym dla operatora telekomunikacyjnego.
AT&T, które przejęło DirecTV w 2015 r., podpisało umowę joint-venture z TPG w 2021 r., w ramach której firma private equity wniosła około 1,8 mld dolarów w gotówce w zamian za 30 proc. udziałów w DirecTV, których wartość w tamtym czasie wynosiła około 16 mld dolarów. W ramach umowy transakcji AT&T zgodziła się nie sprzedawać swoich udziałów w DirecTV przez okres trzech lat – okres ten wygasł 31 lipca.
Sprzedaż udziałów jest konieczna dla AT&T, który od kilku lat odnotowuje malejące wpływy z dystrybucji DirecTV. W roku zakończonym 31 grudnia dystrybucja przyniosła koncernowi 2,04 mld dolarów, w porównaniu z 2,65 mld dolarów rok wcześniej. W 2024 roku AT&T deklarowało oczekiwania wobec przychodów z dystrybucji w ramach DirecTV na poziomie około 3 mld dolarów.
Sprzedaż pozwoli również AT&T skupić się na podstawowych operacjach dotyczących łączności bezprzewodowej i światłowodowej oraz pomoże poprawić bilans.
AT&T otrzyma początkową płatność w wysokości 2 mld dolarów w 2025 roku, a dodatkowe płatności do 2029 roku, poinformowała firma w złożonym w poniedziałek (30.09) dokumencie. Oczekuje się, że transakcja zostanie zamknięta w drugiej połowie 2025 r.
Po zamknięciu transakcji DirecTV nadal będzie kierowane przez obecny zespół zarządzający, w tym CEO Billa Morrowa, poinformował TPG w poniedziałek.
Leave a Reply