Firma Cadbury, właściciel polskiego E.Wedla traci królewski certyfikat jakości po 170 latach

Producent czekolady Cadbury został usunięty z listy firm posiadających królewski certyfikat jakości po raz pierwszy od 170 lat. Firma z Birmingham uzyskała swój pierwszy królewski certyfikat jakości jako producent czekolady i kakao od królowej Wiktorii w 1854 roku, jednak teraz straciła królewskie poparcie króla Karola III – informują media na Wyspach Brytyjskich. Cadbury jest właścicielem polskiej marki producenta czekolady E.Wedel. Amerykański właściciel Cadbury, firma Mondelez International, opublikowała oświadczenie, że jest rozczarowana odebraniem jej królewskiego certyfikatu.

Król przyznał królewskie poręczenie jakości 386 firmom, które wcześniej posiadały takie certyfikaty od królowej Elżbiety II. Wśród nich znalazły się m.in. John Lewis, Heinz i Nestle. Firmy posiadające królewski certyfikat, przyznawany na okres do pięciu lat, są postrzegane jako podmioty dostarczające towary lub świadczące usługi na rzecz monarchii. Na nowej liście posiadaczy królewskiego certyfikatu znalazło się wiele firm produkujących żywność i napoje, takich jak Moet and Chandon, Weetabix czy Bendicks i Prestat Ltd.
Zewnętrzni posiadacze certyfikatów mogą używać na swoich opakowaniach herbu królewskiego, z którym są powiązani, w ramach reklamy lub na papierze firmowym.

Na początku tego roku król został wezwany przez organizację B4Ukraine do cofnięcia swoich poręczeń firmom „nadal działającym w Rosji” po inwazji na Ukrainę, wskazując na koncerny Mondelez i Unilever, które także zostały pozbawione tego przywileju.
„Chociaż jesteśmy rozczarowani, że staliśmy się jedną z setek innych firm i marek w UK, którym nie przyznano nowego certyfikatu, jesteśmy dumni, że posiadaliśmy go wcześniej i w pełni szanujemy tę decyzję” – oświadcza rzecznik Mondelez.
Unilever dodaje, że jest także „bardzo dumny” z długiej historii swoich marek zaopatrujących królewski dwór, ostatnio otrzymując certyfikat od Jej Królewskiej Mości Królowej Elżbiety II.

Brytyjscy ekonomiści zwracają uwagę, że decyzja o pozbawieniu producenta czekolady królewskiego certyfikatu wpłynie na jego bieżące koszty, ponieważ marka będzie musiała usunąć go ze wszystkich opakowań. Wyjaśniają, że królewski certyfikat jest „rodzajem znaku jakości”, który ma przynosić znaczące korzyści brytyjskiej gospodarce.
Brytyjski gigant z branży wyrobów czekoladowych obchodził w tym roku 200. rocznicę powstania, po tym jak 4 marca 1824 r. założyciel firmy John Cadbury otworzył w Birmingham sklep spożywczy, w którym sprzedawał kakao i czekoladę do picia. Marka rozwinęła się, kiedy jego synowie przejęli biznes, ostatecznie budując fabrykę w Bournville, która stała się największym producentem kakao na świecie.

Amerykańska firma spożywcza Kraft przejęła markę w wyniku kontrowersyjnego procesu wykupu w 2010 roku, a w 2012 roku Cadbury stała się częścią oddziału Mondelez.