Koncern Honda Motor ma zamiar podwoić zasięg jazdy swoich samochodów elektrycznych do końca lat 20. XXI wieku, kiedy zacznie stosować całkowicie nowy typ źródła zasilania, który jest obecnie w fazie rozwoju, mówi szef jednostki badawczej Koncernu. – Takie akumulatory, zamiast litowo-jonowych akumulatorów ciekłych, zapewnią dwukrotnie większy zasięg jazdy do końca tej dekady i ponad 2,5-krotnie większy do lat 40. XXI wieku – przekonuje Keiji Otsu, szef Honda R&D.
Producenci samochodów i dostawcy akumulatorów na całym świecie ujawnili plany opracowania akumulatorów ze stałym elektrolitem, reklamowanych jako kluczowa technologia, która pozwoli na produkcję trwalszych, bezpieczniejszych i tańszych pojazdów elektrycznych w obliczu spowolnienia wzrostu w tym segmencie.
– To przełom w erze pojazdów elektrycznych — mówił niedawno Otsu reporterom na pilotażowej linii produkcyjnej całkowicie stałych akumulatorów Hondy w prefekturze Tochigi. Honda inwestuje 43 mld jenów (277 mln dolarów) w linię pilotażową, z czego prawie połowa jest finansowana z dotacji rządu japońskiego.
Honda rozpocznie eksploatację linii pilotażowej w styczniu, mając również na celu zmniejszenie rozmiaru baterii o 50 proc., masy o 35 proc. i kosztów o 25 proc. w stosunku do obecnego poziomu w ciągu następnej połowy dekady, powiedział Otsu. Honda planuje również zwiększyć roczną produkcję pojazdów elektrycznych do ponad 2 milionów sztuk do 2030 roku. Zakłada również globalny wskaźnik sprzedaży na poziomie 40 proc. dla pojazdów elektrycznych i pojazdów z ogniwami paliwowymi w 2030 roku i 100 proc. w 2040 roku.
Nissan Motor, strategiczny partner Hondy, również opracowuje całkowicie stałe baterie, mając na celu rozpoczęcie eksploatacji swojej linii pilotażowej w marcu. – Mogą istnieć obszary, w których możemy współpracować – deklaruje Otsu, sugerując możliwość wspólnego zakupu materiałów.
Honda „nie ma powodu, aby odmówić” sprzedaży zewnętrznej swoich baterii ze stałym elektrolitem, jeśli jest to korzystne dla niej i jej partnerów, dodaje szef jednostki badawczo-rozwojowej koncernu.
Toyota Motor, największy na świecie producent samochodów pod względem sprzedaży, zamierza wprowadzić na rynek baterie całkowicie ze stałym elektrolitem w latach 2027–2028 we współpracy z rafinerią ropy naftowej Idemitsu Kosan.
Leave a Reply