Honda planuje podwoić zasięg jazdy EV dzięki bateriom ze stałym elektrolitem

Koncern Honda Motor ma zamiar podwoić zasięg jazdy swoich samochodów elektrycznych do końca lat 20. XXI wieku, kiedy zacznie stosować całkowicie nowy typ źródła zasilania, który jest obecnie w fazie rozwoju, mówi szef jednostki badawczej Koncernu. – Takie akumulatory, zamiast litowo-jonowych akumulatorów ciekłych, zapewnią dwukrotnie większy zasięg jazdy do końca tej dekady i ponad 2,5-krotnie większy do lat 40. XXI wieku – przekonuje Keiji Otsu, szef Honda R&D.

Producenci samochodów i dostawcy akumulatorów na całym świecie ujawnili plany opracowania akumulatorów ze stałym elektrolitem, reklamowanych jako kluczowa technologia, która pozwoli na produkcję trwalszych, bezpieczniejszych i tańszych pojazdów elektrycznych w obliczu spowolnienia wzrostu w tym segmencie.

– To przełom w erze pojazdów elektrycznych — mówił niedawno Otsu reporterom na pilotażowej linii produkcyjnej całkowicie stałych akumulatorów Hondy w prefekturze Tochigi. Honda inwestuje 43 mld jenów (277 mln dolarów) w linię pilotażową, z czego prawie połowa jest finansowana z dotacji rządu japońskiego.

Honda rozpocznie eksploatację linii pilotażowej w styczniu, mając również na celu zmniejszenie rozmiaru baterii o 50 proc., masy o 35 proc. i kosztów o 25 proc. w stosunku do obecnego poziomu w ciągu następnej połowy dekady, powiedział Otsu. Honda planuje również zwiększyć roczną produkcję pojazdów elektrycznych do ponad 2 milionów sztuk do 2030 roku. Zakłada również globalny wskaźnik sprzedaży na poziomie 40 proc. dla pojazdów elektrycznych i pojazdów z ogniwami paliwowymi w 2030 roku i 100 proc. w 2040 roku.

Nissan Motor, strategiczny partner Hondy, również opracowuje całkowicie stałe baterie, mając na celu rozpoczęcie eksploatacji swojej linii pilotażowej w marcu. – Mogą istnieć obszary, w których możemy współpracować – deklaruje Otsu, sugerując możliwość wspólnego zakupu materiałów.

Honda „nie ma powodu, aby odmówić” sprzedaży zewnętrznej swoich baterii ze stałym elektrolitem, jeśli jest to korzystne dla niej i jej partnerów, dodaje szef jednostki badawczo-rozwojowej koncernu.
Toyota Motor, największy na świecie producent samochodów pod względem sprzedaży, zamierza wprowadzić na rynek baterie całkowicie ze stałym elektrolitem w latach 2027–2028 we współpracy z rafinerią ropy naftowej Idemitsu Kosan.