Japoński koncern Mitsubishi Heavy po raz drugi odwołuje start rakiety H2A

Mitsubishi Heavy Industries ogłosił w poniedziałek odwołanie startu 49. jednostki rakiety H2A, tłumacząc decyzję niekorzystnym wiatrom w górnych warstwach atmosfery. Start rakiety, która miała wynieść na orbitę satelitę zbierającego informacje Radar 8, zaplanowano na poniedziałek, godz. 14:24 – miał się on odbyć z Centrum Kosmicznego Tanegashima w prefekturze Kagoshima. Jednak po ocenie warunków pogodowych urzędnicy stwierdzili, że prędkość wiatru jest niebezpieczna.

To już drugie opóźnienie startu rakiety w tym miesiącu. Początkowy start, pierwotnie zaplanowany na 11 września, został przełożony z powodu prognozowanej burzy.
– Warunki pogodowe były szczególnie trudne po przejściu tajfunu Bebinca — informuje Tatsuru Tokunaga, inżynier z Mitsubishi Heavy Industries odpowiedzialny za start. – Chociaż jest to trudne, podjęliśmy decyzję o priorytetowym traktowaniu bezpieczeństwa.
Mitsubishi Heavy Industries informuje, że ogłosi nową datę startu rakiety, gdy tylko zostanie ona ustalona.
Satelita Radar 8 jest zaprojektowany do rejestrowania obrazów radarowych niezależnie od pory dnia i warunków pogodowych. Będzie on używany do monitorowania północnokoreańskich obiektów rakietowych i oceny szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi.

Warunki wiatru na wyższych poziomach są kluczowe dla protokołów bezpieczeństwa startu, ponieważ wpływają na to, czy szczątki wypadną poza wyznaczoną strefę bezpieczeństwa w przypadku awarii. Określenie wykonalności startu wymaga ciągłego monitorowania danych pogodowych i wprowadzania prędkości i kierunku wiatru do dostosowanego oprogramowania Japońskiej Agencji Eksploracji Aerokosmicznej JAXA.

Kierownik ds. bezpieczeństwa JAXA Michio Kawakami zauważa, że w tym przypadku wiatry wschodnie były szczególnie silne, przekraczając limity bezpieczeństwa określone w protokołach JAXA.
Na dużych wysokościach nawet niewielkie zmiany prędkości wiatru mogą mieć wpływ na trajektorię i bezpieczeństwo rakiety.

Zarówno Tokunaga, jak i Kawakami wskazują, że chociaż trudne warunki pogodowe mają się utrzymywać, nadal są zobowiązani do starannej oceny kolejnego wykonalnego okna startowego, chociaż możliwe są znaczne opóźnienia.

Oprócz problemów związanych z pogodą, program H2A boryka się z problemami wysokich kosztów startu i starzejącej się infrastruktury. Ostatni start tego modelu, 50. jednostki, zaplanowano na późniejszy okres tego roku, zanim program przejdzie na nowszą rakietę H3. Czwarty start rakiety H3 zaplanowano na 20 października.