Mitsubishi Heavy Industries ogłosił w poniedziałek odwołanie startu 49. jednostki rakiety H2A, tłumacząc decyzję niekorzystnym wiatrom w górnych warstwach atmosfery. Start rakiety, która miała wynieść na orbitę satelitę zbierającego informacje Radar 8, zaplanowano na poniedziałek, godz. 14:24 – miał się on odbyć z Centrum Kosmicznego Tanegashima w prefekturze Kagoshima. Jednak po ocenie warunków pogodowych urzędnicy stwierdzili, że prędkość wiatru jest niebezpieczna.
To już drugie opóźnienie startu rakiety w tym miesiącu. Początkowy start, pierwotnie zaplanowany na 11 września, został przełożony z powodu prognozowanej burzy.
– Warunki pogodowe były szczególnie trudne po przejściu tajfunu Bebinca — informuje Tatsuru Tokunaga, inżynier z Mitsubishi Heavy Industries odpowiedzialny za start. – Chociaż jest to trudne, podjęliśmy decyzję o priorytetowym traktowaniu bezpieczeństwa.
Mitsubishi Heavy Industries informuje, że ogłosi nową datę startu rakiety, gdy tylko zostanie ona ustalona.
Satelita Radar 8 jest zaprojektowany do rejestrowania obrazów radarowych niezależnie od pory dnia i warunków pogodowych. Będzie on używany do monitorowania północnokoreańskich obiektów rakietowych i oceny szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi.
Warunki wiatru na wyższych poziomach są kluczowe dla protokołów bezpieczeństwa startu, ponieważ wpływają na to, czy szczątki wypadną poza wyznaczoną strefę bezpieczeństwa w przypadku awarii. Określenie wykonalności startu wymaga ciągłego monitorowania danych pogodowych i wprowadzania prędkości i kierunku wiatru do dostosowanego oprogramowania Japońskiej Agencji Eksploracji Aerokosmicznej JAXA.
Kierownik ds. bezpieczeństwa JAXA Michio Kawakami zauważa, że w tym przypadku wiatry wschodnie były szczególnie silne, przekraczając limity bezpieczeństwa określone w protokołach JAXA.
Na dużych wysokościach nawet niewielkie zmiany prędkości wiatru mogą mieć wpływ na trajektorię i bezpieczeństwo rakiety.
Zarówno Tokunaga, jak i Kawakami wskazują, że chociaż trudne warunki pogodowe mają się utrzymywać, nadal są zobowiązani do starannej oceny kolejnego wykonalnego okna startowego, chociaż możliwe są znaczne opóźnienia.
Oprócz problemów związanych z pogodą, program H2A boryka się z problemami wysokich kosztów startu i starzejącej się infrastruktury. Ostatni start tego modelu, 50. jednostki, zaplanowano na późniejszy okres tego roku, zanim program przejdzie na nowszą rakietę H3. Czwarty start rakiety H3 zaplanowano na 20 października.
Leave a Reply