Kalifornia zezwala chińskiemu robotaxi WeRide na testy z udziałem pasażerów

Chiński startup WeRide, planujący wprowadzenie na światowe rynki przewozowe usług bez udziału kierowców, otrzymał zgodę od kalifornijskich Kalifornii na testowanie swoich pojazdów bezzałogowych z pasażerami, zgodnie z decyzją zezwalającą na testowe świadczenie takich usług otrzymaną niedawno od państwowego regulatora usług przewozowych.

Decyzja następuje w momencie, kiedy firma stara się o debiut na nowojorskiej giełdzie NYSE oczekując sprzedaży na poziomie nawet do 5 mld dolarów. Jednak już niedługo Stany Zjednoczone mają wprowadzić zakaz używania w kraju pojazdów z systemami AI opracowanymi w Chinach.

Wydane na trzy lata na początku sierpnia przez California Public Utilities Commission (CPUC) pozwala WeRide na przewożenie pasażerów w pojazdach testowych z kierowcą i bez niego. Jednak, ponieważ chodzi o testy, WeRide nie będzie mógł oferować przejazdów szerokiej rzeszy klientów – to będzie usługa wyłącznie dla testerów. Firma nie będzie mogła również pobierać za usługę żadnych opłat. Na razie WeRide ma na amerykańskim rynku 12 autonomicznych pojazdów i będzie działać na terenie San Jose.

Opracowywanie i komercjalizacja robotaxi w Stanach Zjednoczonych są trudniejsze niż oczekiwano z powodu przeszkód regulacyjnych, sprzeciwu ze strony agencji miejskich i oburzenia opinii publicznej.
Firma Alphabet Waymo, która ma flotę wielkości około 700 pojazdów, jest jedyną firmą w USA, która obsługuje bezzałogowe roboty taksówki pobierające opłaty. Inny przewoźnik, General Motors Cruise wznowił testy z kierowcami w kwietniu po tym, jak jeden z jej pojazdów uderzył w pieszego w zeszłym roku.

Firma WeRide, założona w 2017 roku, po raz pierwszy otrzymała pozwolenia od Kalifornii na testowanie swoich pojazdów bez pasażerów w 2021 roku. Firma, która produkuje również autonomiczne vany, autobusy i zamiatarki uliczne, ma już pozwolenia na używanie autonomicznych pojazdów w Singapurze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.