Linie Southwest Airlines osiąga porozumienie z inwestorem, funduszem hedgingowym

Linie lotnicze Southwest Airlines w czwartek (24.10) ogłosiły porozumienie z funduszem hedgingowym, co kończy trwającą od miesięcy walkę w zarządzie przewoźnika. W ramach umowy dyrektor generalny Bob Jordan zachowa swoje stanowisko, ale prezes wykonawczy Gary Kelly przyspieszy przejście na emeryturę. Firma doda również sześciu nowych dyrektorów do swojego zarządu.

Umowa została zawarta po tym, jak amerykański przewoźnik poinformował w czwartek o zaskakującym zysku za trzeci kwartał, korzystając z poprawy cen i popytu, a także ponownych rezerwacji pasażerów, którzy utknęli w różnych miejscach świata z powodu globalnej awarii cybernetycznej w lipcu.

Fundusz hedgingowy naciskał na reorganizację zarządu linii lotniczych i wymianę kadry kierowniczej wyższego szczebla. To, wraz z zawyżonymi kosztami, zmusiło ją do podjęcia kroków w celu przywrócenia stałej rentowności i znalezienia źródeł przychodów o wysokiej marży, w tym pakietów wakacyjnych, lotów nocnych oraz miejsc przydzielonych i premium.

W letnim sezonie turystycznym w USA nadpodaż miejsc w samolotach krajowych zmusiła linie lotnicze do sprzedaży miejsc po niższych cenach, aby wypełnić maszyny – to, co oczywiste, obniżało ich zyski.
Od tego czasu amerykańskie linie lotnicze ograniczyły pojemność. Roczny wzrost liczby miejsc w samolotach krajowych spowolnił do 1,5 proc. w październiku i listopadzie z 5,5 proc. w lipcu, według analityków Bank of America.

Southwest odnotował skorygowany zysk w wysokości 89 mln dolarów, czyli 15 centów na akcję, w porównaniu ze średnią prognozą analityków na poziomie straty w wysokości 12,65 mln dolarów, czyli progu rentowności na akcję, według danych zebranych przez LSEG. Oczekuje się, że przychody w czwartym kwartale na dostępną osobomilę wzrosną o 3,5 proc. do 5,5 proc., przy prognozowanej redukcji pojemności o około 4 proc.

„Skupiamy się na dostarczeniu solidnego zestawu inicjatyw taktycznych i strategicznych uwzględnionych w naszym planie i powrocie do oczekiwanych przez nas silnych wyników finansowych” — informuje zarząd przeowźnika. Linie lotnicze została mocno dotknięta opóźnieniami w dostawach samolotów Boeinga i zmagają się z podwyższonymi kosztami operacyjnymi, w tym wysokimi kosztami pracy i konserwacji samolotów. Nadal spodziewa się około 20 nowych samolotów od Boeinga w tym roku.

Przychody operacyjne Southwest Airlines wzrosły o 5,3 proc. do 6,87 mld dolarów w trzecim kwartale.