Duński Maersk, gigant transportu kontenerowego spodziewa się, że globalny popyt na transport kontenerowy będzie rósł wolniej w ciągu kilku najbliższych kwartałów, ponieważ ryzyko rynkowe utrzymuje się w związku z globalną sytuacją geopolityczną i problemamy w energetyce. W związku z tym wydatki kapitałowe grupy mają rosnąć szybciej. Publikacja tej informacji spowodowała spadek akcji spółki na światowych giełdach.
Duńska grupa żeglugowa jest w trakcie podpisywania zamówień na 50 do 60 nowych kontenerowców, które mają zostać dostarczone w latach 2026–2030 w ramach odnowy floty, zastępując starsze statki w celu utrzymania ogólnej zdolności transportowej na stałym poziomie – informuje spółka. Obecnie flota spółki, która obejmuje znaczną liczbę czarterowanych statków i składa się z ponad 700 kontenerowców.
Rozszerzony program odnowy floty zwiększy wydatki kapitałowe Maersk na okres 2024–2025 o 1 miliard dolarów do przedziału od 10 do 11 mld. dolarów w porównaniu z wcześniejszymi prognozami spółki, które mówiły o wydatkach rzędu 9–10 mld dolarów. Po ujawnieniu tej informacji cena akcji spółki spadła o 2,4 proc. na otwarciu notowań, co oznacza spadek wartości akcji od początku roku o 11,4 proc.
Ponad 60 proc. nowych statków zamówionych w ramach odnowienia floty Maersk zostanie wyczarterowanych od innych właścicieli, a reszta będzie własnością samej grupy, poinformowała spółka.
Maersk, postrzegany jako barometr światowego handlu, poinformował, że szacowany globalny popyt na kontenery wzrósł o 5 proc.-7 proc. w drugim kwartale, co zostało wzmocnione przez 10 proc. wzrost chińskiego eksportu w ciągu roku.
„Oczekuje się, że globalny wzrost popytu na kontenery pozostanie dodatni w nadchodzących kwartałach, ale prawdopodobnie w wolniejszym tempie” – deklaruje spółka w swoim raporcie dotyczącym zysków.
Maersk potwierdza również wstępne wyniki za drugi kwartał opublikowane w zeszłym tygodniu, kiedy to po raz trzeci od maja podniósł swoje prognozy, powołując się na wyższe stawki frachtowe z powodu kryzysu na Morzu Czerwonym i solidny popyt na transport kontenerowy. Jednocześnie firma transportowa ostrzega, że perspektywy na czwarty kwartał są niepewne.
„Zdrowy, choć ochładzający się rynek pracy i wzrost płac prawdopodobnie będą nadal wspierać amerykańskich konsumentów. Jednak spadające zaufanie konsumentów i zwiększona presja na oszczędności mogą świadczyć o zbierających się nad handlem morskim ciemnymi chmurami” – informuje Maersk.
Leave a Reply