Olej napędowy w Estonii najdroższy w UE

Jeśli jedziesz do Estonii, zrezygnuj wybierz raczej pociąg, niż samochód. Tygodniowe zestawienie cen paliw w Unii Europejskiej wskazuje, że nawet bez bez podatków olej napędowy w Estonii jest najdroższy w Unii Europejskiej, podczas gdy estońska benzyna 95-oktanowa jest drugą najdroższą w Unii – alarmują estońskie media.

Pomimo faktu, że akcyza paliwowa w Estonii jest znacznie niższa niż w Finlandii, w tym tygodniu ludzie mogli kupić tańszą benzynę na kilku stacjach benzynowych u północnego sąsiada. Podczas gdy cena ropy naftowej do tej pory spadała dla wszystkich, ostra konkurencja dała dodatkowy impuls do spadku w Finlandii.
Według Tero Kallio, dyrektora generalnego Stowarzyszenia Fińskich Importerów Samochodów, typowe są ekstremalne wahania cen wynoszące około 30 centów między stacjami benzynowymi.
– Mamy wiele stacji benzynowych i każda firma ustala własne ceny — wyjaśnia fińskim mediom.

Drożej, niż w Austrii

Benzyna wraz ze wszystkimi podatkami jest droższa w Estonii niż na przykład w bogatych krajach, takich jak Austria i Belgia. Ülle Tamme, członek zarządu sprzedawcy paliw Neste Estonia, powiedziała tylko, że na ceny paliw wpływa wiele czynników – ceny na rynkach światowych, kursy walut, podatki i lokalna konkurencja.
– To czynniki, które wraz z wydarzeniami globalnymi wpływają na ceny paliw — wyjaśnia.
Indrek Sassi, szef działu cen paliw silnikowych w detalu paliw Circle K Estonia, powiedział, że ceny są wprowadzane do tabeli cenowej UE bez podatku VAT i akcyzy. W tej tabeli podstawa ceny detalicznej oleju napędowego w Estonii wynosi 1,524 euro za litr, od której odjęto podatek akcyzowy i VAT, co daje 0,898 euro za litr.

– Kwota ta obejmuje kilka części, takich jak cena kosztowa w regionie, obowiązek korzystania z energii odnawialnej, koszty pracy, minimalny podatek od zapasów, powstrzymanie się od rosyjskich produktów naftowych, a także koszty obsługi — opowiada Sassi. – Podczas gdy większość państw członkowskich Unii Europejskiej ma własną produkcję paliwa, Estonia nie ma rafinerii, a całe paliwo musi być importowane i magazynowane w kraju, co wpływa na składnik kosztów obsługi.
Jednocześnie podkreśla, że wszystkich wyżej wymienionych składników cenowych nie można odpowiednio porównać między krajami, więc koszt obsługi może być tylko jednym z powodów różnicy cen.

Złe położenie wpływa na złe ceny

Kierownik działu sprzedaży energii w Alexela, Tarmo Kärsna, powiedział, że logistyka ma silny wpływ na cenę w krajach, w których nie ma rafinerii — można tutaj dokonać porównania między krajami bałtyckimi, w których rafineria znajduje się na Litwie. – Patrząc na kraje nordyckie, w których fabryki znajdują się w południowej części krajów, krajowa logistyka wpływa tam na cenę — mówi dodając, że w ostatnich miesiącach na lokalnym rynku co tydzień dochodziło do dużych wahań cen, gdzie ceny mogły się różnić nawet o osiem centów za litr w ciągu tygodnia, również odgrywa rolę w pierwszym miejscu Estonii. – W dużej mierze zależy to od tego, jakie ceny obowiązywały na stacjach benzynowych w momencie zbierania danych. Patrząc na dłuższą oś czasu, Estonia znajduje się w pierwszej trzeciej pozycji pod względem cen, które w dużej mierze zależą od naszej odległości od rafinerii, a zatem wyższych kosztów logistycznych.
Członek zarządu terminalu Alan Vaht powiedział, że od 8 sierpnia ceny benzyny i oleju napędowego w Estonii bez podatków są odpowiednio o 7,5 i 9,2 centa za litr wyższe od średnich cen europejskich.