Po latach ekspansji HSBC wycofuje z chińskiego rynku oddział związany z kartami kredytowymi

HSBC wycofuje się z działalności związanej z kartami kredytowymi w Chinach osiem lat po jej uruchomieniu, ponieważ bank zmgaał się z ekspansją i rozdźwiękiem między rozpoznawalnością marki o popularnością produktów kredytowych HSBC w drugiej co do wielkości gospodarce świata. Skupiony na Azji bank zaprzestał wydawania nowych kart i pracuje nad zakończeniem świadczenia usług dużej części chińskich klientów onshore.

Bank, który wciąż finalizuje plany, może nadal obsługiwać karty kredytowe dla niewielkiego segmentu klientów „z wyższej półki”. „Samodzielni” klienci banku posiadający karty kredytowe, ci, którzy nie korzystają z usług bankowych HSBC w Chinach, nie będą mogli odnawiać kart po ich wygaśnięciu. Decyzja o wycofaniu się, o której wcześniej nie informowano, podkreśla wyzwania, przed którymi stoi bank, zwiększając swoją obecność w Chinach w ramach obietnicy przeniesienia się do Azji i pogłębienia swojej obecności w głównych gospodarkach regionalnych.

Posunięcie to oznacza odwrócenie ambicji banku, który chciał szybko rozwijać działalność związaną z kartami kredytowymi w Chinach po jej uruchomieniu pod koniec 2016 r. w ramach zwrotu w Azji i ekspansji usług bankowości detalicznej i zarządzania majątkiem w Chinach.
W ciągu 18 miesięcy od uruchomienia usługi HSBC odnotowało 500 milionów dolarów niespłaconego salda, zanim wzrost się zatrzymał, a transakcje spadły z powodu surowych blokad wywołanych pandemią COVID w Chinach. Od tego czasu chińscy konsumenci ograniczyli wydatki w spowalniającej gospodarce, co jeszcze bardziej zmniejszyło rynek kart kredytowych.

Całkowita liczba wydawanych kart wzrosła przez sześć kolejnych lat, osiągając szczyt 800 milionów w 2021 r. i spadła do 767 milionów do 2023 r. – mówią dane Insight & Info Consulting.

HSBC zmagał się również z ostrą konkurencją i ograniczeniami regulacyjnymi w branży kart kredytowych w Chinach, z którymi nigdy nie miał do czynienia na innych rynkach. To, w połączeniu z wysokimi kosztami pozyskania klienta i oszustwami, podważyło perspektywy biznesowe, dodali. Oprócz chińskich banków partnerskich, zagraniczne banki, takie jak HSBC, również mierzą się z konkurentami z chińskich platform cyfrowych, które szybko się rozwinęły, aby oferować usługi pożyczek konsumenckich po znacznie niższych kosztach. Tylko kilka zagranicznych banków oferuje usługi kart kredytowych w Chinach, w tym Standard Chartered i Bank of East Asia.

W pierwszej połowie 2024 r. HSBC odnotował stratę w wysokości 46 mln dolarów w porównaniu z 90 mln dolarów w analogicznym okresie w roku poprzednim.