Producenci żywności na Łotwie z dużym zyskiem

Największy na Łotwie producent żywności – Food Union – informuje, że podmioty zrzeszone osiągnęły w ub. roku obroty na poziomie 150 mln euro, co oznacza wzrost na poziomie 12 proc. rok do roku. To rekord ostatnich lat i świadczący o coraz lepszej kondycji tamtejszego sektora producentów żywności. Zysk brutto największych producentów – przede wszystkim z branży mleczarskiej i lodów – wzrósł o 49 proc. – z 17,7 mln euro w 2022 r. do 26,3 mln euro w 2023 r.

Wzrost obrotów w 2023 r. na Łotwie przypisuje się nowej strategii sprzedaży, zwłaszcza w odniesieniu do rynków eksportowych, podczas gdy wzrost zysku brutto – obniżeniu kosztów w odniesieniu do głównych dostaw i zasobów energetycznych. W ubiegłym roku spółce udało się zmniejszyć stratę z 4,2 mln euro do miliona euro.
– Chociaż sytuacja gospodarcza nie uległa znaczącej poprawie w ubiegłym roku w porównaniu z rokiem 2022, koszty niektórych zasobów ustabilizowały się, dzięki czemu nasze działania na rynku łotewskim mogły przejść z trybu awaryjnego na tryb bardziej zaplanowany i przewidywalny. W 2023 roku skupiliśmy się na rewizji naszych strategii zaopatrzenia, dalszej redukcji kosztów operacyjnych, projektach inwestycyjnych, które zapewnią większą automatyzację i niezależność energetyczną, bardziej efektywnym podejściu do zdobywania rynków eksportowych. Wszystko skupiało się oczywiście na skrupulatnej pracy w naszych podstawowych działaniach, rewizji portfolio produktów i rozwoju nowych, innowacyjnych produktów mlecznych i lodów — informuje Arturs Cirjevskis, dyrektor generalny Food Union w Europie i na Łotwie.

Automatyzacja produkcji zwiększa przychody

W 2023 roku Food Union na Łotwie rozpoczął produkcję czterech różnych smaków submarki Lakto Lakto Imuno – fermentowanego napoju mlecznego bez laktozy. Produkcja produktów marki Lakto w 2023 roku wzrosła o 38 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. Innowacje lodowe Food Union na Łotwie stworzył sześć nowych produktów w kategorii lodów: dwa lody w kubku waflowym – Banana and Chocolate i Crunchy Strawberry, jedne lody na patyku z – o smaku truskawkowym w polewie truskawkowej oraz trzy desery lodowe Pols w dużym opakowaniu rodzinnym – Pols Marmalade, Pols Waffle Crisp i Pols Crunchy Chocolate. Sezon letni 2023 okazał się jednym z najlepszych sezonów ostatnich sześciu lat, a cały rynek lodów na Łotwie wzrósł o ponad 10 proc., podczas gdy przychody ze sprzedaży Food Union wzrosły o ponad 14 proc. w porównaniu z okresem letnim rok wcześniej.

Jednym z największych projektów inwestycyjnych w 2023 roku był wzrost poziomu automatyzacji w produkcji. Inwestując ponad 2 mln euro, Food Union zakupił zautomatyzowane systemy pakowania produktów, które pozwoliły zwiększyć moce produkcyjne, zastępując pracę ręczną lub uproszczoną pracę mechaniczną bardziej współczesnymi rozwiązaniami. Drugim co do wielkości projektem inwestycyjnym była adaptacja urządzeń generujących ciepło i wykorzystanie innych rodzajów paliwa w celu zmniejszenia zależności od jednego rodzaju źródła energii, a mianowicie instalacja urządzeń przygotowanych do wykorzystania gazu ziemnego i LPG na potrzeby produkcyjne Rīgas Piena Kombināts i Valmieras Piens.

Zmiany właścicielskie

Food Union w 2023 roku stworzyło również edukacyjny i rozrywkowy program szkolny Dairy Class – zlokalizowany w Rydze na Łotwie. Jest on skierowany do uczniów szkół podstawowych i podstawowych jako rozrywkowa wycieczka w siedzibie Rigas Piena Kombinats. Koncern planuje kontynuować rozwój edukacji dzieci i młodzieży również w nadchodzących okresach.

Na początku tego roku wprowadzono zmiany w strukturze własnościowej Food Union. W wyniku transakcji zawartej w marcu 2024 roku jeden z globalnych funduszy inwestycyjnych PAG Private Equity nabył udziały w grupie Food Union w Europie od założyciela firmy i innych prywatnych udziałowców.