Największy wspólny projekt infrastrukturalny krajów bałtyckich i skandynawkich, Rail Baltica weźmie udział w targach InnoTrans 2024, wiodących na świecie targach transportu i infrastruktury. Targi odbędą się w dniach 24–27 września w Berlinie. Tegoroczne wydarzenie koncentruje się na przyszłości mobilności, obszarze, w którym Rail Baltica napędza innowacje i zwiększa łączność w regionie bałtyckim i poza nim.
Odbywające się co dwa lata targi InnoTrans są wiodącą globalną platformą prezentującą najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii transportowej, infrastruktury i innowacji. Z ponad 2700 wystawcami z 56 krajów i ponad 137 000 odwiedzających w 2022 r. wydarzenie to nadal stanowi ważne centrum dla liderów branży, decydentów i innowatorów.
Globalny zespół projektu Rail Baltica, reprezentujący RB Rail (centralny koordynator), wraz z Rail Baltic Estonia, Eiropas Dzelzceļa līnijas (Łotwa), LTG Infra (Litwa) i odpowiednimi ministerstwami, podzieli się spostrzeżeniami na temat najnowszych osiągnięć projektu Rail Baltica. Obejmie to aktualizacje dotyczące postępów w budowie, nadchodzących możliwości zaangażowania partnerów i postępów w podsystemach kolejowych, takich jak elektryfikacja, sterowanie i sygnalizacja. Zespół omówi również działania związane z digitalizacją projektu i dostarczy dodatkowych informacji na temat konkretnych globalnych i krajowych aktualizacji, a także strategii zaangażowania rynku.
– Udział w InnoTrans daje nam cenną okazję do współpracy z obecnymi i potencjalnymi partnerami, dostawcami i projektami partnerskimi z całego świata. Rail Baltica znajduje się w przełomowym momencie, a podejmowane są kluczowe decyzje, które ukształtują przyszłą trajektorię projektu. Kluczowym celem jest również zabezpieczenie finansowania, w tym przyciągnięcie prywatnych inwestycji. To budujące, że Rail Baltica pozostaje najwyższym priorytetem wśród inicjatyw dotyczących infrastruktury transportowej w Europie. Ta platforma, która łączy największych graczy branży i prezentuje najnowsze technologie i trendy, pozwala nam udoskonalać nasze strategie operacyjne, zdobywać wiedzę i tworzyć nowe połączenia – mówi Marko Kivila, tymczasowy dyrektor generalny RB Rail AS.
Europejskie koleje dużych prędkości prawie gotowe
W 2024 r. projekt stopniowo przechodzi z fazy projektowania do fazy budowy. Obecnie podpisano umowy na budowę prawie 400 km trasy Rail Baltica, a aktywne prace trwają już w Estonii i na Litwie, a budowa głównej linii ma się rozpocząć na Łotwie pod koniec tego roku. Do końca 2024 r. Rail Baltica planuje przyznać umowy na budowę ponad 100 km w Estonii, podczas gdy Litwa przygotowuje się do ogłoszenia przetargów na odcinki między Kownem a granicą łotewską. Ponadto trwają kluczowe zamówienia w całym systemie, w tym końcowe etapy umowy na podsystemy energetyczne oraz przetarg na sterowanie i sygnalizację.
Rail Baltica to jeden z największych w Europie projektów infrastruktury dużych prędkości, którego celem jest stworzenie nowoczesnej i zrównoważone połączenie kolejowe łączące państwa bałtyckie: Estonię, Łotwę i Litwę z europejską siecią kolejową. Jest również częścią transeuropejskiego korytarza transportowego.
Rail Baltica będzie w pełni zelektryfikowaną, dwutorową koleją o standardowym rozstawie torów 1435 mm, wyposażoną w ERTMS (Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym) i zaprojektowaną zgodnie z normami europejskimi. Przy projektowej prędkości 249 km/h Rail Baltica znacznie skróci czas podróży między państwami bałtyckimi a głównymi miastami europejskimi. Będzie służyć jako nowoczesna infrastruktura dla mobilności pasażerów, towarów i wojska, promując dostępność i ułatwiając biznes, turystykę i wymianę kulturalną. Ponadto projekt wzmocni pozycję regionu bałtyckiego jako ważnego węzła tranzytowego, wspierając silniejsze połączenia handlowe i promując współpracę regionalną.
Leave a Reply