Google wygrywa walkę w sprawie kary nałożonej przez EU. Na stole było 1,66 mld dolarów

Alphabet Google wygrało w środę postępowanie w związku z karą antymonopolową w wysokości 1,49 mld euro (1,66 mld dolarów) nałożoną pięć lat temu za utrudnianie konkurencji reklam w wyszukiwarkach internetowych. Ta wygrana z pewnością osłodzi spółce z Doliny Krzemowej niedawną karę w wysokości 2,42 mld dolarów nałożoną przez unijną administrację za wykorzystanie swojej usługi porównywania cen w celu uzyskania nieuczciwej przewagi nad mniejszymi europejskimi rywalami.

Komisja Europejska w swojej decyzji z 2019 r. stwierdziła, że ​​Google nadużyło swojej pozycji dominującej, aby uniemożliwić witrynom korzystanie z brokerów innych niż platforma AdSense, którzy dostarczali reklamy w wyszukiwarkach. Praktyki, które uznała za nielegalne, miały miejsce w latach 2006–2016.

Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu zgodził się z ocenami sprawy dokonanymi przez unijnego organu ds. egzekwowania prawa konkurencji, jednak… uchylił grzywnę w całości. Dlaczego?
„Sąd podtrzymał większość ocen komisji, ale unieważnił decyzję o nałożeniu grzywny w wysokości prawie 1,5 miliarda euro na Google, w szczególności z tego powodu, że nie uwzględnił wszystkich istotnych okoliczności w swojej ocenie czasu trwania klauzul umownych, które uznał za nieuczciwe” — uznali sędziowie.

Kara za AdSense, jedna z trzech kar, które kosztowały Google łącznie 8,25 mld euro, została nałożona w wyniku skargi Microsoftu, która wpłynęła do UE w 2010 r. Google oświadczyło, że zmieniło docelowe umowy w 2016 r. przed decyzją Komisji.

Firma w zeszłym tygodniu przegrała odwołanie w sprawie kary w wysokości 2,42 miliarda euro nałożoną za wykorzystanie swojej usługi porównywania cen w celu uzyskania nieuczciwej przewagi nad mniejszymi europejskimi rywalami.