W tegoroczny dzień wielkich wyprzedaży znany jako Black Friday 48 proc. z nas planuje zakupy wyłącznie on-line – informuje raport Exorigo-Upos dotyczący promocji i okazji zakupowych. 37 proc. planuje klientów połączyć zakupy internetowe ze stacjonarnymi. Polacy podchodzą do zakupów z ostrożnością – ponad trzy czwarte sprawdza wiarygodność promocji, a 58 proc. przygotowuje listę zakupów, by korzystać z okazji w sposób przemyślany.
Black Friday to, kak wynika z raportu, także doskonała okazja dla cyberprzestępców, którzy szczególnie w tym okresie nasilają swoje działania. Budują m.in. fałszywe sklepy internetowe, które wyglądają profesjonalnie, ale w rzeczywistości mają na celu wyłudzenie danych osobowych lub pieniędzy. Kolejnym zagrożeniem są także fałszywe promocje – ceny produktów są zawyżane przed obniżką, by pozornie dawać wrażenie atrakcyjnej oferty.
Jak informuje badanie równie niebezpieczny jest phishing, który polega na próbie wyłudzenia danych za pomocą fałszywych wiadomości zawierających linki prowadzące do witryn podszywających się pod znane sklepy. Aby uniknąć takich zagrożeń, warto dokładnie sprawdzać adres platformy. „Przede wszystkim należy upewnić się, że zaczyna się on od „https”, co oznacza, że połączenie jest szyfrowane. Dodatkowo, dobrym pomysłem jest zweryfikowanie opinii innych klientów w wyszukiwarce lub na portalach społecznościowych” – czytamy w raporcie.
Ważny jest również wybór odpowiedniej metody płatności. BLIK, PayPal, czy wirtualne karty płatnicze dają nam gwarancję, że nie będziemy musieli podawać pełnych danych osobowych, czy danych fizycznej karty płatniczej.
– W przypadku, gdy sklep wymaga podania danych karty, należy upewnić się, że strona korzysta z zabezpieczeń SSL, co można rozpoznać po ikonie kłódki w pasku adresu. To podstawowy standard szyfrowania, który chroni przed przechwyceniem danych podczas ich przesyłania. Dodatkowo, można aktywować dwustopniowe uwierzytelnianie, które stanowi bardzo skuteczną metodę ochrony konta przed nieautoryzowanym dostępem. Nawet jeśli ktoś zdobędzie do niego hasło, nadal będzie musiał przejść przez dodatkowy krok, np. potwierdzenie kodem SMS – instruuje Przemysław Łukaszewski z Exorigo-Upos.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że warto również rozważyć opcję dostawy do punktu odbioru lub automatu paczkowego. Pozwala to na ograniczenie udostępnianych danych i zmniejszenie ryzyka, że informacje trafią w niepowołane ręce. – Kluczowe jest regularne aktualizowanie przeglądarki internetowej, systemu operacyjnego oraz aplikacji. Aktualizacje często zawierają łatki zabezpieczeń, które chronią przed nowymi zagrożeniami, co może zapobiec atakom cyberprzestępców – wyjaśniają autorzy dokumentu.
Leave a Reply