– W ciągu najbliższego roku należy osiągnąć porozumienie w sprawie finansowania i budowy nowego terminalu pasażerskiego – mówi łotewskim mediom Sandis Steins, prezes zarządu Wolnego Portu w Rydze. Deklaruje również, że w przyszłym roku powinny rozpocząć się prace na akwenie portu nad rozbiórką zapory ED, aby zapewnić dostęp dużym statkom wycieczkowym i promom pasażerskim do nowego terminalu.
– Oprócz prac nad rozwojem infrastruktury ruchu pasażerskiego, negocjacje z operatorami linii w sprawie wznowienia regularnego ruchu pasażerskiego (promy pasażerskie) do i z portu w Rydze, zainicjowane wspólnie z gminą Rygi i Ministerstwem Gospodarki, będą bardzo ważne dla portu w Rydze – mówi Sandis Steins, dodając, że w 2025 r. potrzebna jest jeszcze ściślejsza współpraca z instytucjami miasta, aby promować rozwój firm produkcyjnych zarówno w porcie, jak i na terenach portowych Rygi, a także ustanowić wysokiej jakości połączenia drogowe między portem a terenami portowymi miasta
Steins zauważa, że port w Rydze jest optymistycznie nastawiony do przyszłego roku, ponieważ zarówno analitycy Zarządu Wolnego Portu w Rydze, jak i przedstawiciele terminali portowych prognozują, że wolumen ładunków portu w 2025 r. pozostanie co najmniej na poziomie z tego roku, podczas gdy obroty ładunków mogą nawet nieznacznie wzrosnąć w oczekiwaniu na znaczące ożywienie gospodarcze na Łotwie i na głównych rynkach eksportowych.
Jednocześnie podkreśla, że sektor transportu może również zostać dotknięty znacznymi wstrząsami w nadchodzącym roku.
– Wojna na Ukrainie i konflikty na Bliskim Wschodzie trwają, a obawy dotyczące amerykańskiej polityki handlowej w nadchodzących latach również powodują niepewność na rynkach globalnych. Sankcje, wojny handlowe, zakazy i bojkoty mogą obejmować nowe grupy towarów, środki transportu i trasy logistyczne — dodaje Stein, szczególnie, że obecnie funkcjonujące łańcuchy dostaw logistycznych mogą zostać ponownie całkowicie zakłócone i nie sposób przewidzieć, jaki wpływ będzie to miało na port w łotewskiej stolicy.
Łotewscy ekonomiści zwracają także uwagę, że zrównoważony rozwój portu w Rydze i wzrost wolumenu ładunków w perspektywie długoterminowej można zapewnić jedynie poprzez rozwój portu w Rydze jako klastra przemysłowego o wysokiej wartości dodanej z nowoczesnymi zakładami produkcyjnymi i potężnymi dostawcami usług logistycznych, przy jednoczesnym kontynuowaniu kompleksowej digitalizacji i automatyzacji portu. Dlatego ich zdaniem największym wyzwaniem na nadchodzący rok będzie ukierunkowana realizacja wszystkich zaplanowanych projektów rozwoju infrastruktury portowej, digitalizacji i przyciągania inwestycji.
– Branża przesuwa się w kierunku neutralności klimatycznej, automatyzacja procesów, technologie bezemisyjne, dekarbonizacja i inicjatywy dotyczące energii odnawialnej stają się coraz bardziej powszechne. Pod koniec tego roku do portu w Rydze zaczęły regularnie przybywać nowo wybudowane statki z paliwem alternatywnym od wielu firm — mówi mediom Steins. – Dlatego jednym z priorytetów Wolnego Portu w Rydze w nadchodzącym roku będzie praca nad rozwojem infrastruktury terenów przemysłowych w Kundzinsali, a także przyciąganie inwestorów do projektów przemysłowych na terenie portu w Rydze i wspieranie prywatnych przedsiębiorców w realizacji projektów będzie również ważnym obszarem działalności w nadchodzącym roku. Najważniejsze projekty przyciągania inwestycji w tej chwili to: umowa z potencjalnym deweloperem zakładu produkującego komponenty turbin wiatrowych w Kundzinsali, uruchomienie projektu produkcji biopaliw w Kundzinsali i rozwój parku energii słonecznej w Spilve.
Wolny Port w Rydze obsłużył łącznie 18,794 mln ton ładunków w 2023 r., o 20,1 proc. mniej niż w 2022 r. Port w Rydze jest największym portem na Łotwie pod względem przeładunku.
Leave a Reply