Koncern Rivian informuje, że otrzymał warunkową pożyczkę w wysokości do 6,6 mld dolarów od Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych na budowę zakładu produkcyjnego pojazdów elektrycznych w Georgii. Informacja o tym ukazuje się przed inauguracją prezydenta-elekta Donalda Trumpa, który prawdopodobnie cofnie wiele przyjaznych dla pojazdów elektrycznych polityk i zachęt administracji wprowadzonych Joe Bidena.
Start zakładu w Georgii, w którym Rivian planuje produkować przyszłe pojazdy, takie jak mniejsze, tańsze SUV-y R2 i crossovery R3, rozpocznie się w 2028 roku – informuje startup z siedzibą w Kalifornii w oświadczeniu wysłanym do mediów.
Akcje Rivian spadły w tym roku o około 50 proc., ponieważ młoda firma zmagała się z produkcją swoich przestronnych elektrycznych SUV-ów i pickupów, zmagając się jednocześnie z niedoborem części, i naciskała na cięcie kosztów. Aby zaoszczędzić pieniądze i przyspieszyć produkcję R2 — uważaną za kluczową dla sukcesu Rivian w obliczu spowolnienia wzrostu EV — Rivian wstrzymał budowę zakładu w Georgii na początku tego roku. Zamiast tego zdecydował się rozpocząć budowę R2 w 2026 roku w swoim zakładzie w Normal w stanie Illinois, gdzie produkuje swoje flagowe SUV-y R1S i pickupy R1T.
– Ta pożyczka umożliwi Rivian bardziej agresywne skalowanie naszej amerykańskiej produkcji w przypadku naszych konkurencyjnych cenowo pojazdów R2 i R3, które kładą nacisk zarówno na możliwości, jak i przystępność cenową — informuje w oświadczeniu dyrektor generalny Rivian, RJ Scaringe.
Rivian musi spełnić określone warunki techniczne, prawne, środowiskowe i finansowe, zanim departament energii udzieli pożyczki – informuje producent. Jako część warunków pożyczki, Rivian nie będzie aktywnie sprzeciwiał się działaniom organizacyjnym związków zawodowych w zakładzie w Georgii. Rivian będzie współpracować z Departamentem Energii, aby zamknąć pożyczkę, zanim przejmie ją administracja Trumpa.
Pożyczka pochodzi z rządowego programu pożyczek Advanced Technology Vehicles Manufacturing, który wcześniej udzielał tanich pożyczek innym producentom samochodów, w tym Tesla, Ford i General Motors. Firma wcześniej prognozowała koszt zakładu w Georgii na 5 mld dolarów. Rivian powiedział, że spodziewa się, że zakład w Georgii zatrudni około 7500 pracowników operacyjnych do 2030 roku.
Leave a Reply