Streaming rośnie w siłę na wszystkich rynkach. To nieodwracalny trend

To złe wiadomości dla tradycyjnych telewizji. Z czasem platformy streamingowe oferujące m.in. produkcje filmowe na życzenie będą tradycyjne telewizje wypierać coraz. Już dzisiaj szacunki mówią, że do 2027 roku globalna wartość rynku platform streamingowych wzrośnie do 137,7 mld dolarów. Obecnie platformy mają 1,4 mld użytkowników, co oznacza, że korzysta z nich niemal każdy mieszkaniec rozwiniętego świata.

Polski Instytut Ekonomiczny informuje w swoim najnowszym opracowaniu, przygotowanym na podstanie danych Statista Market Insights oraz Digital TV Research, że do 2027 r. globalna wartość tego rynku wzrośnie do 137,7 mld dolarów, co przekłada się na roczną stopę wzrostu na poziomie 8,3 proc. Nie tylko to – w tym samym okresie liczba użytkowników wzrośnie z obecnych 1,4 miliarda do Z kolei liczba użytkowników wzrośnie w tym samym okresie z obecnych 1,4 mld osób do ponad 1,7 mld.
PIE wykazuje, że już w tym roku średni przychód platform od jednej osoby (wskaźnik ARPU) wyniesie 76,6 dolarów, co stanowi 54-procentowy średni wzrost przychodów w porównaniu z 2018 r. Kluczowym rynkiem usług streamingowych są Stany Zjednoczone, które w 2024 r., zgodnie z prognozami, wygenerują 44 mld dolarów przychodów.

Liderem na rynku pozostaje Netflix – w II kwartale tego roku firma pozyskała ponad 8 mln nowych abonentów, czyli o 3 mln więcej niż przewidywali analitycy. W efekcie całkowita liczba abonentów tej platformy przekroczyła 277 mln. Przychody Netfliksa za pierwsze półrocze br. wyniosły 9,6 mld dol., co oznacza wzrost o 17 proc. w ujęciu rocznym. Spółce udało się również poprawić zyski przypadające na oglądającego. A według szacunków globalna liczba użytkowników platformy ma się powiększyć o dodatkowe 5,2 mln osób.

Znaczącym sukcesem – według autorów raportu – może w tym roku pochwalić się również Disney+. W II kwartale 2024 roku spółka po raz pierwszy od debiutu w 2019 osiągnęła zysk operacyjny w wysokości 47 mln dolarów, na co wpłynęły nabyta przez stację platforma Hulu z jej popularnymi programami. Co więcej, Disney jest także liderem w wydatkach na tworzenie własnych treści. W 2023 r. wydał na ten cel 10,5 mld dolarów., czyli o ponad 3 mld więcej niż Netflix i przy 150 milionowej rzeszy subskrybentów jest trzecią platformą streamingową na świecie.

Wśród największych graczy na rynku wymieniane są – oprócz Netflixa i Disney+ – Amazon Prime – 200 mln użytkowników, Tencent Video – 115 mln, iQIYI – 101 mln, HBO Max – 86,6 mln, Paramount+ – 71,2 mln i Apple TV – 40 mln.