Szansa na EXPO 2025. I nie tylko

Od wtorku, 23 lipca, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości rozpoczyna przyjmowanie wniosków o wsparcie w przygotowaniu udziału w wystawie EXPO 2025 w Japonii. To szansa przede wszystkim dla małych i średnich przedsiębiorstw. Komu się uda będzie miał możliwość promowania swojego biznesu – oraz szukania ewentualnych partnerów handlowych lub inwestorów – przy polskiej wystawie na największych międzynarodowych targach.

Jak informuje PARP, w ramach tego naboru, przedsiębiorcy mogą otrzymać wsparcie w przygotowaniu do udziału w wydarzeniu, w tym pomoc w logistyce i organizacji stoiska. Agencja dodaje, że uczestnictwo w wydarzeniu to szansa na zaprezentowanie produktów i usług przedsiębiorstwa przed publicznością z całego świata, co może zwiększyć rozpoznawalność firmy i otworzyć nowe rynki zbytu. Celem działania jest też wsparcie promowania marek produktowych polskich przedsiębiorstw w Japonii i na innych rynkach azjatyckich.

Nabór prowadzony jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 (FENG), a wnioski w tym naborze można składać do 26 września 2024 r.

Mali i średni przedsiębiorcy mogą jednak – jak zapewnia PARP – liczyć również na inną pomoc. W ramach programu FENG Agencja prowadzi aktualnie pięć innych naborów skierowanych do przedsiębiorców, tj. „Ścieżka Smart”, „Ścieżka SMART – nabór tematyczny Dostępność”, „Granty na Eurogranty – oferta dla przedsiębiorców”, „Granty na Eurogranty – oferta dla organizacji badawczych” oraz „Startup Booster Poland – Smart UP”.

Programy „Ścieżka SMART” oraz „Ścieżka SMART – nabór tematyczny Dostępność” oferują „kompleksowe wsparcie, pozwalając firmom realizować projekty skupiające się na prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych (badań przemysłowych i prac rozwojowych) lub wdrożeniu innowacji produktowych czy procesowych”. W ramach naborów przedsiębiorcy mogą otrzymać wsparcie na cyfrową i zieloną transformację, internacjonalizację, podnoszenie kompetencji oraz infrastrukturę B+R (badania i rozwój). W przypadku obu programów trzeba się spieszyć, bowiem termin składania wniosków upływa 24 października.

Z kolei seria „Granty na Eurogranty” dzieli się na dwa nabory (dla przedsiębiorców oraz dla instytucji badawczych) i daje szansę na dofinansowanie umożliwiające pokrycie kosztów związanych z przygotowaniem dokumentacji, analizą rynku oraz doradztwem niezbędnym do skutecznego aplikowania o środki unijne. Program koncentruje się na zwiększeniu innowacyjności i umiędzynarodowieniu działalności polskich podmiotów. Termin składania wniosków w naborze „Granty na Eurogranty” dla przedsiębiorców upływa 14 sierpnia, a w przypadku instytucji badawczych wnioski będą przyjmowane do 24 kwietnia 2025 r.

„Startup Booster Poland” skierowany jest z kolei do startupów szukających wsparcia na wczesnym etapie rozwoju. Jak przekazano w komunikacie, program oferuje pięć ścieżek rozwojowych, w tym akcelerację branżową, inwestorską, sector-agnostic, „Go Global” oraz wsparcie dla startupów spoza Polski. „Młode, technologiczne spółki mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości aż do 400 tys. zł. Mogą przeznaczyć je na doradztwo, zakup środków trwałych, niematerialnych i prawnych, działania promocyjne oraz wynagrodzenia” – informuje PARP w komunikacie.