Szef Tesli Elon Musk prezentuje Cybercab i Robovan, w pełni autonomiczne auta. Wiemy, ile będą kosztować

Prezes Tesli Elon Musk zaprezentował dwudrzwiową robotaxi, bez kierownicy, czy pedałów podczas długo oczekiwanej premiery samochodu, która odbyła się w czwartek (10.10). Musk zapowiada, że autonomiczne samochody Tesli będą motorem długoterminowego wzrostu producenta pojazdów elektrycznych.

Musk przyjechał na scenę w Cybercab i powiedział, że produkcja rozpocznie się w 2026 roku, a pojazdy będą dostępne za mniej niż 30 tys. dolarów.
– Autonomiczna przyszłość jest tutaj — deklarował Musk. – Mamy tu dziś wieczorem 50 w pełni autonomicznych samochodów. Zobaczycie Model Y i Cybercab. Wszystkie bez kierowcy.

Cybercab będzie kosztował 20 centów za milę, będzie korzystał z ładowarek indukcyjnych i nie będzie wymagał żadnych wtyczek. Będzie również polegał wyłącznie na konwencjonalnych kamerach i sztucznej inteligencji, bez potrzeby zaawansowanego sprzętu, z którego korzystają inni gracze na tworzącym się rynku robotaxi.

Musk zaprezentował również większy, autonomiczny pojazd — zwany Robovan — zdolny do przewozu do 20 osób, a także humanoidalnego robota Optimus firmy Tesla.
Plan Muska zakłada prowadzenie floty autonomicznych taksówek Tesli, które pasażerowie będą mogli zamawiać za pośrednictwem aplikacji. Indywidualni właściciele Tesli będą mogli również zarabiać na aplikacji, umieszczając swoje pojazdy jako robotaxi.
Czwartkowa premiera w studiu Warner Bros. w pobliżu Los Angeles nosiła tytuł „We, Robot” — wyraźne nawiązanie do opowiadań science fiction „Ja, Robot” amerykańskiego pisarza Isaaca Asimova, ale także echo zapowiedzi Muska, że ​​Tesla będzie postrzegana jako firma robotyki AI, a nie wyłącznie producent samochodów.

Tesla jest narażona na ryzyko pierwszego w historii spadku dostaw w tym roku, ponieważ zachęty zakupowe nie przyciągnęły wystarczającej liczby klientów do jej starzejącej się gamy pojazdów elektrycznych. Gwałtowne obniżki cen mające na celu zrównoważenie wysokich stóp procentowych również zmniejszyły marże zysku.

Skomplikowana technologia i ścisłe regulacje doprowadziły do ​​strat w wysokości miliardów dolarów dla innych firm próbujących włamać się na rynek robotaxi, zmuszając niektóre do zamknięcia działalności.
Niektóre nadal walczą o rynek – chodzi przede wszystkim o Cruise General Motors, Zoox Amazon i chińskie firmy, takie jak WeRide.