Managerowie flot przewidują, że to sztuczna inteligencja i pojazdy elektryczne będą miały największy wpływ na zarządzanie flotą w nadchodzących latach – informuje najnowsze badanie Webfleet. Polscy szefowie flot uważają, że warto postawić na cyfryzację, ponieważ pomaga to obniżyć koszty operacyjne, poprawić bezpieczeństwo oraz uzyskać większą widoczność i kontrolę nad zasobami floty.
Jak wynika z nowego globalnego badania przeprowadzonego z okazji 25-rocznicy działalności firmy Webfleet, większość, bo 58 proc.managerów flot przewiduje, że będzie korzystać ze sztucznej inteligencji w ciągu najbliższych pięciu lat.
Badanie zlecone przez Webfleet, rozwiązanie Bridgestone do zarządzania flotą, zostało przeprowadzone wśród 1800 decydentów flotowych w 15 krajach. Wyniki pokazują, że floty planują zwiększyć swoje inwestycje w cyfrowe rozwiązania flotowe w przyszłości i wskazują na rozszerzenie planów związanych z zastosowaniem sztucznej inteligencji i technologii pojazdów elektrycznych. Managerowie flot oczekują również zwiększenia inwestycji w cyfrowe technologie flotowe w ciągu najbliższych pięciu lat.
– Przejście na rozwiązania cyfrowe, w tym sztuczną inteligencję, nie jest dla nas zaskoczeniem i jest wyraźnym wskaźnikiem tego, dokąd zmierza przyszłość zarządzania flotą – uważa Jan-Maarten de Vries, President Fleet Management Solutions w Bridgestone Mobility Solutions. – Nasze badanie podkreśla kluczową rolę, jaką cyfrowe rozwiązania flotowe odgrywają w zwiększaniu wydajności floty, obniżaniu kosztów i zwiększaniu bezpieczeństwa kierowców i pojazdów. Jest jasne, że inwestycje w te technologie będą nadal rosły.
91 proc.managerów flot oczekuje zwiększenia inwestycji w cyfrowe technologie flotowe w ciągu najbliższych pięciu lat. Ponad połowa z nich wskazuje poprawę wydajności i zmniejszenie kosztów operacyjnych jako najbardziej przekonujący powód inwestowania w rozwiązania cyfrowe.
AI pomoże w ogarnianiu samochodów
Oczekuje się, że sztuczna inteligencja i pojazdy elektryczne będą miały największy wpływ na zarządzanie flotą w przyszłości. AI, uczenie maszynowe i pojazdy elektryczne są postrzegane jako technologie, które będą miały największy wpływ na przyszłość zarządzania flotą.
23 proc. managerów flot już dziś korzysta ze sztucznej inteligencji, a 35 proc.planuje to zrobić w ciągu najbliższych pięciu lat. Prawie wszyscy respondenci potwierdzają, że AI będzie miała znaczący wpływ na zarządzanie flotą w przyszłości, przy czym 62 proc.respondentów oczekuje, że sztuczna inteligencja zoptymalizuje planowanie tras i logistykę, 56 proc.uważa, że poprawi bezpieczeństwo kierowców, a 55 proc., że usprawni konserwację predykcyjną i zarządzanie aktywami.
Tylko 21 proc. managerów flot wyraziło obawy co do tego, jak sztuczna inteligencja zmieni ich dzień pracy, przy czym główne wątpliwości dotyczyły integracji procesów (53 proc.) oraz prywatności i bezpieczeństwa danych (49 proc.).
Postępującą cyfryzację branży zauważają również polscy managerowie. W Polsce badanie objęło 150 decydentów, którzy wzięli udział w analizie. 91 proc. spodziewa się większych inwestycji w cyfrowe rozwiązania w ciągu najbliższych pięciu lat. Polacy również wskazali te same najbardziej przekonujące powody, dla których warto postawić na cyfryzację: obniżenie kosztów operacyjnych (57 proc.), zwiększone bezpieczeństwo kierowców i pojazdów (51 proc.) oraz uzyskanie większej widoczności i kontroli nad zasobami floty (49 proc.). Największy wpływ na zarządzanie flotą według polskich decydentów będą miały technologie związane z sztuczną inteligencją (29 proc.). 13 proc. zarządzających flotami obecnie używa rozwiązań AI w zarządzaniu flotą, 41 proc. planuje je wprowadzić w przyszłości, a 37 proc. planuje to zrobić w ciągu najbliższych pięciu lat. 61 proc. respondentów oczekuje, że sztuczna inteligencja zoptymalizuje planowanie tras i logistykę, 58 proc. uważa, że obniży koszty operacyjne, a 54 proc., że poprawi bezpieczeństwo kierowców i analizy stylu jazdy. Poza sztuczną inteligencją, wysoki wpływ na zarządzanie flotą mogą mieć dla Polaków także pojazdy elektryczne (19 proc.) oraz jazda autonomiczna (14 proc.). Większość managerów (83 proc.) oczekuje, że zestaw pojazdów w ich flocie ulegnie zmianie w ciągu najbliższych pięciu lat, z kolei 39 proc. spodziewa się, że będzie posiadać w pełni autonomiczny pojazd w swojej flocie za 5-10 lat.
Leave a Reply