Artykuły codziennego użytku w sklepach zdrożały w grudniu o 5,6 proc. rok do roku, a dynamika wzrostu utrzymuje się na poziomie zbliżonym tego w poprzednich miesiącach – informują autorzy wspolnego raportu UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito. Ceny karmy dla zwierząt podrożały najmniej, jednak chemia gospodarcza biła w grudniu rekordy.
W cyklicznym raporcie cenowym Uniwersytetu WBS Merito i UCE Research badane są ceny 17 popularnych kategorii produktów – w tym żywność, napoje (bezalkoholowe i alkoholowe), środki higieny osobistej, chemia gospodarcza i artykuły dla dzieci. Z opublikowanej właśnie najnowszej edycji raportu wynika, że w grudniu ceny codziennych zakupów wzrosły o 5,5 proc. w ujęciu rocznym. To więcej, niż w listopadzie (+5,5 proc.), czy październiku (+5,4 proc.).
Analitycy dodają, że grudniowy wzrost cen został wyhamowany również dzięki obniżeniu przez sieci marży na niektórych produktach oraz zwiększeniu liczby akcji rabatowych, bez czego wzrost byłby większy o ok. 0,5-0,8 proc. rok do roku, szczególnie, że każda z 17 kategorii podrożała od 0,2 do 10,3 proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym.
Co w grudniu drożało najbardziej? Pierwsze miejsce na liście podwyżek zajęła chemia gospodarcza, na co – zdaniem analityków – spory wpływ miał okres świąteczno-noworoczny. Kolejna kategoria z najwyższymi podwyżkami to produkty żywnościowe, w szczególności tłuszcze silnie skorelowane ze wzrostem cen masła oraz warzywa i owoce (to odpowiednio czwarta i piąta kategoria).
Więcej płaciliśmy za napoje bezalkoholowe (+7,7 proc. rok do roku) i używki (+5,6 proc.).
Raport „Indeks cen w sklepach detalicznych” UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito pokazuje średnią wartość cenową notowaną miesiąc do miesiąca i rok do roku. Porównano ceny 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku w 17 kategoriach. Łącznie zestawiono ponad 74,5 tys. cen detalicznych z blisko 35 tys. sklepów należących do 61 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry docierające ze swoją ofertą do większości konsumentów w Polsce.
Leave a Reply