VW wychodzi z zakładu w Xinjiang. Porzucona fabryka będzie od teraz testować tory

Volkswagen zamknie swój zakład produkcyjny w chińskim regionie Xinjiang po tym, jak on i jego chiński partner zgodzili się sprzedać aktywa rządowemu nabywcy z Szanghaju – poinformowała w środę (27.11) agencja Reuters.

Niemiecki producent samochodów i SAIC sprzeda zakład Shanghai Motor Vehicle Inspection Certification, spółce zależnej państwowej Shanghai Lingang Development Group. Wartość transakcji nie została jeszcze podana do publicznej wiadomości.

Decyzja o wycofaniu się z chińskiego zakładu zapadła w czasie, gdy Volkswagen walczy o zwiększenie słabnącej sprzedaży w Chinach pośród intensywnej konkurencji i słabego popytu.
Europejskie firmy samochodowe muszą również zmierzyć się ze skutkami potencjalnej wojny handlowej między Pekinem a Unią Europejską po tym, jak UE nałożyła cła antysubsydyjne na produkowane w Chinach pojazdy elektryczne.

Marka VW, która straciła tytuł najlepiej sprzedającej się marki w Chinach na rzecz BYD, współpracuje z chińskimi partnerami, takimi jak Xpeng, aby opracować nowe modele lepiej dostosowane do chińskich konsumentów, dążąc do wprowadzenia ponad 30 nowych modeli elektrycznych lub hybrydowych do 2030 r. Jej obecność w Xinjiang stała się w ostatnich latach dużym problemem, ponieważ inwestorzy wywierali presję na producenta samochodów, aby wycofał się z regionu, w którym organizacje społeczne udokumentowały nadużycia, w tym masową pracę przymusową w obozach zatrzymań.

Zgodnie z umową, SMVIC przejmie również tory testowe SAIC/VW w Turpan Xinjiang i Anting w Szanghaju.
W tym samym czasie Volkswagen przedłuży współpracę z SAIC o dekadę do 2040 r., a spółka joint venture obu koncernów planuje wypuszczenie 18 nowych modeli do 2030 r., w tym dwóch modeli o rozszerzonym zasięgu dla chińskich konsumentów w 2026 r.