W przetargach na budowę Rail Baltica o wartości miliarda euro do kolejnego etapu przechodzi pięciu graczy

Jeden z największych projektów infrastrukturalnych w Europie, Rail Baltica, osiągnął znaczący kamień milowy – pięć konsorcjów, cztery międzynarodowe i jedno estońskie, przeszło z pierwszego etapu zamówienia aliansowego na odcinek głównej linii kolejowej w Estonii, łączący Estonię, Łotwę i Litwę z resztą Europy. To zamówienie, warte prawie miliard euro, określi, kto ukończy projekt i budowę głównej linii między Ülemiste–Pärnu i Pärnu–granica łotewska w kolejnych etapach.

Pięć zakwalifikowanych konsorcjów to
1. Bouygues Travaux Public, Budimex S.A., Ingérop Conseil et Ingénierie, KMG Infra OÜ i WSP Finland Oy.
2. GRK Eesti AS, GRK Suomi Oy, AS Merko Ehitus Eesti, NGE Contracting, Sweco Finland Oy i Sweco Sverige AB.
3. Leonhard Weiss OÜ, INF Infra OÜ, Leonhard Weiss GmbH & Co. KG, Ramboll Danmark A/S i Skepast & Puhkim OÜ.
4. Verston Eesti OÜ, GoTrack OÜ, Järelpinge Inseneribüroo OÜ i Reaalprojekt OÜ.
5. VINCI Construction GeoInfrastructure, AS TREV-2 Grupp, Dodin Campenon Bernard i SYSTRA S.A.

Dyrektor generalny Rail Baltic Estonia Anvar Salomets podkreśla, że model kontraktu sojuszniczego odgrywa kluczową rolę w powodzeniu projektu. – Ten model umożliwia międzynarodowym liderom branży i estońskim firmom łączenie ich doświadczenia i wiedzy fachowej, zapewniając wartość dodaną projektu i gwarantując najlepszy możliwy wynik. Jestem przekonany, że współpraca stworzy podwaliny pod wydajną i wysokiej jakości kolej, która połączy nas bliżej z resztą Europy — wyjaśnia.

W pierwszym etapie kandydaci byli oceniani na podstawie różnych kryteriów, w tym możliwości technicznych i finansowych oraz wcześniejszego doświadczenia. Wszystkie pięć konsorcjów spełniło rygorystyczne wymagania kwalifikacyjne. Kolejne kroki obejmują składanie wstępnych propozycji, negocjacje kontraktowe, warsztaty rozwojowe i składanie ostatecznych propozycji. Celem jest podpisanie dwóch umów w pierwszej połowie 2025 r. Łączna wartość zamówienia aliansu może wynieść do 932 mln euro, wliczając opcję zakupu materiałów strategicznych.

Rail Baltica to nie tylko kolej – to projekt geopolityczny, który ściślej zintegruje region z Europą Środkową i Zachodnią. 870-kilometrowa linia kolejowa, zbudowana zgodnie ze standardowym rozstawem szyn, umożliwi osiągnięcie prędkości do 249 km/h, dzięki czemu państwa bałtyckie staną się bardziej atrakcyjne dla handlu i turystyki.

Współpraca z międzynarodowymi liderami nie tylko zapewnia sukces projektu, ale także stwarza wyjątkowe możliwości dla lokalnych firm, aby uczestniczyły w dużych projektach infrastrukturalnych. To doświadczenie i zdobyte referencje pomogą estońskim firmom zwiększyć ich konkurencyjność i otworzyć drzwi na rynki międzynarodowe, na których takie projekty cieszą się coraz większym popytem. Ponadto współpraca na poziomie międzynarodowym i stosowanie zaawansowanych technologii przyczynią się do lokalnej kompetencji i innowacji.

Budowa linii głównej w Estonii jest finansowana przez Unię Europejską oraz z budżetu Estonii. Wybrane sojusze będą odpowiedzialne za dokończenie głównej linii między Ülemiste a granicą łotewską.

 

Więcej o projekcie:

Rail Baltica nabiera rozpędu. Dla wsparcia projektu zbiera się specgrupa Parlamentu Europejskiego