Na wniosek praskiego samorządu firma Technology of the Capital City of Prague już rozpoczęła prace nad znacznym zwiększeniem liczby stacji ładowania samochodów elektrycznych w Pradze. Jej celem jest uruchomienie ponad tysiąca takich stacji do 2026 roku.
Póki co kierowcy w Pradze powinni się dwa razy zastanowić, zanim przesiądą się na samochód elektryczny, biorąc pod uwagę ograniczone możliwości ładowania w mieście. Pod koniec ubiegłego roku w całym kraju działało tylko około 2400 stacji ładowania. Obsługiwały one około 22 tys. samochodów elektrycznych, co stanowi niewielką część liczby pojazdów na czeskich drogach. W 2023 roku Czechy miały wyższy odsetek sprzedaży samochodów z silnikami wysokoprężnymi niż jakikolwiek inny kraj UE, podczas kiedy pod względem liczby sprzedanych samochodów elektrycznych znalazły się na drugim miejscu. Czesi, jak pokazują dane rynkowe, bardzo ostrożnie podchodzą do proekologicznych rozwiązań w transporcie.
Jednak firma Technology of the Capital City of Prague (THMP), odpowiedzialna za oświetlenie publiczne miasta, pracuje nad poprawą opcji dla kierowców i rozbudową sieci samochodów elektrycznych w Pradze. W centralnej dzielnicy Vinohrady pilotażowy program odniósł sukces, obejmując trzynaście stanowisk ładowania wbudowanych w przydrożne latarnie miejskie. Każda latarnia będzie w przyszłości miała własne zarezerwowane miejsce parkingowe do ładowania samochodów – a każde ładowanie może zająć nawet osiem godzin.
– Elektromobilność, mówiąc obrazowo, porusza świat, a miasto Praga nie chce zostać w tyle pod tym względem. Dwa lata temu zdecydowano, że sieć publicznych lamp oświetleniowych zapewnia idealną okazję do wykorzystania ich do rozmieszczania ładowarek dla samochodów elektrycznych – mówi Tomáš Jílek, dyrektor generalny THMP. – Projekt jest obecnie realizowany głównie pod ziemią, ponieważ pięć i pół tysiąca kilometrów dróg w Pradze oznacza, że konieczne jest doprowadzenie odpowiednio grubego kabla elektrycznego o odpowiedniej mocy do tych punktów ładowania, a to jest główny cel tego obecnego projektu.
Inną głośną inicjatywą THMP był „parking solarny” zbudowany w dzielnicy Palmovka. Ten pierwszy tego typu w Czechach garaż może pomieścić dwanaście pojazdów pod swoim dachem, który sam generuje energię elektryczną za pomocą paneli słonecznych. Innowacyjny parking jest zatem zarówno producentem, jak i dystrybutorem energii dla samochodów elektrycznych w okolicy.
Leave a Reply