Wydatki Europejczyków przed świętami mogą wzrosnąć o 2,9 proc. w ujęciu rocznym – informuje najnowsza prognoza Mastercard Economics Institute. Według MEI wzrost ten obejmuje zarówno sprzedaż detaliczną w sklepach stacjonarnych, jak i online, dotyczy wszystkich form płatności.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że podczas Black Friday 2023 w Europie widoczny był wzrost wydatków na luksusową odzież – konsumenci przenieśli swoje zakupy z rynku masowego na marki premium, korzystając z obniżonych cen. „Duża wrażliwość cenowa w 2024 r. może prowadzić do podobnych zachowań także w okresie świątecznym” – oceniają analitycy podpisani pod prognozą.
Zauważają oni, że konsumentów w Polsce i w innych krajach europejskich cechuje ostrożność, choć ogólny klimat gospodarczy coraz bardziej sprzyja wydatkom. Eksperci Mastercard Economics Institute zaznaczyli, że stopa bezrobocia w Europie utrzymuje się na historycznie niskim poziomie, a inflacja wykazuje tendencję spadkową.
Eksperci wskazują, że wydatki na odzież liczone rok do roku najbardziej wzrosną wśród Węgrów (+5,9 proc.), Hiszpanów (+4,5 proc.) i Czechów (+4,5 proc.), z kolei na elektronikę wśród mieszkańców Wielkiej Brytanii (+5,5 proc.), Niemiec (+4,5 proc.) i Czech (+3,2 proc.).
Konsumenci w Europie niemało wydadzą również na podróże w okresie okołoświątecznym. W tym roku najpopularniejsze wśród Europejczyków kierunki na zimowe wakacje to Maroko, Portugalia i Hiszpania, a także tańsze zimowe wyjazdy do krajów takich jak Węgry i Polska. W raporcie podano, że do Polski najczęściej przyjeżdżają Holendrzy, Szwedzi, Włosi i Hiszpanie. Kraków jest jednym z wiodących kierunków turystycznych wśród europejskich turystów. Polacy natomiast najchętniej wybierają się do hiszpańskiej Malagi i Barcelony, a także na Cypr.
Raport został opracowany przez Mastercard Economics Institute na podstawie kompleksowego zestawu danych dotyczących wydatków – w tym Mastercard SpendingPulse, który mierzy sprzedaż detaliczną w sklepach i online we wszystkich formach płatności, w tym gotówką i za pomocą czeków. Analizy SpendingPulse obejmują dziewięć europejskich rynków, w tym Czechy, Francję, Niemcy, Węgry, Włochy, Holandię, Polskę, Hiszpanię i Wielką Brytanię.
Leave a Reply