BLIK przebojem zdobywa rynek. Ponad miliard operacji w pierwszej połowie roku

Do końca czerwca użytkownicy BLIK-a wykonali ponad 1,1 mld operacji na łączną kwotę 157,8 mld złotych – informuje Polski Standard Płatności. Niespełna połowa tych transakcji była przeprowadzona w internecie, resztą płaciliśmy w sklepach, zakładach usługowych oraz między sobą. Od ubiegłego roku wartość i suma transakcji jest większa o ponad jedną czwartą. Obecnie w systemie BLIK zarejestrowanych jest ponad 30 milionów aplikacji mobilnych, a aktywnych użytkowników jest 17 mln. Jak wyjaśniła, aktywny użytkownik to taki, który raz w miesiącu dokonuje transakcji BLIK-iem.

„W pierwszym półroczu 2024 r. BLIK odnotował kolejne wzrosty transakcyjne. W zaledwie sześć miesięcy użytkownicy systemu zrealizowali za jego pomocą przeszło 1,1 mld operacji, czyli o 40 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej” – informuje Polski Standard Płatności, operator systemu BLIK. – „W pierwszej połowie roku użytkownicy dokonywali przy pomocy BLIK-a średnio 6,1 mln transakcji dziennie oraz 71 transakcji na sekundę. Średnia kwota jednej transakcji BLIKIEM w pierwszym półroczu 2024 r. wynosiła 143 zł. 10 czerwca br. odnotowano rekordową dzienną liczbę transakcji zrealizowana we wszystkich kanałach – 9,6 mln. W samym drugim kwartale br. zrealizowano ponad 601 mln transakcji BLIK-iem”.

Za 48,8 proc. wszystkich transakcji w pierwszym półroczu br. odpowiadały płatności w kanale e-commerce. Konsumenci zapłacili tym narzędziem za zakupy online 544,5 mln razy, co stanowi wzrost o 28 proc. rok do roku, z kolei wartość transakcji wzrosła z 56,6 mld do 79,1 mld zł. Średnia wartość pojedynczego zakupu online wyniosła 145 zł.

BLIK staje się coraz popularniejszym narzędziem w e-commerce. Już dzisiaj odpowiada za 70 proc. transakcji internetowych.
– Widzimy realne szanse na osiągnięcie w najbliższych latach jeszcze większego udziału – przekonuje Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności.
Jak wynika z opublikowanych przez firmę danych, za czwartą część wszystkich transakcji wykonanych w pierwszym półroczu br. BLIK-iem odpowiadają z kolei przelewy na telefon, 13,6 proc. to płatności w terminalu, czyli w sklepach i zakładach usługowych, płatności zbliżeniowe BLIK-iem to 9,3 proc., a pozostałe 3 proc. transakcji to operacje w bankomatach. Za pomocą przelewów na telefon BLIK zapłacono 282,7 mln razy, na kwotę 41,2 mld zł.

Firma planuje wprowadzenie funkcji płatności zbliżeniowych na smartfonach firmy Apple (iPhone’ach). Jak powiedział, ambicją firmy jest być pierwszą platformą w Europie, która udostępni aplikację do płatności zbliżeniowych na iPhone’a poza ekosystemem Apple Pay.
– W chwili obecnej pracujemy nad dwoma rynkami, to jest rynek słowacki i rynek rumuński, każdy ze swoją własną specyfiką. Rynek rumuński to jest najsolidniej rosnący w świecie e-commerceowym rynek Europy Centralnej poza Polską, z dużym potencjałem i też wieloma polskimi detalistami – informuje Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności. Spółka w dalszym ciągu pracuje z regulatorem rumuńskim nad uruchomieniem BLIK-a jako systemu płatniczego w Rumunii.

Choć rynek słowacki jest zdecydowanie mniejszy od rumuńskiego, jest pierwszym rynkiem, w którym BLIK uruchomił swoją usługę w strefie euro. – Ta technologia BLIIK-owa, która została wypracowana na Słowacji jest skalowalna na całą strefę euro. Naszą intencją jest nie tylko inwestowanie w Słowację, niemniej jednak przygotowujemy tam rozwiązanie BLIK-owe, aby one mogło być implementowane w dowolnym banku dowolnego agenta rozliczeniowego, w dowolnym sklepie internetowym, czy nieinternetowym w całej Europie – mówią szefowie spółki. – Pracujemy jeszcze, aby to grono krajów poszerzyć. Zdecydowanie jest za wcześnie, aby to ogłaszać.

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki PSP są Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.