Chińscy producenci samochodów przechodzą na hybrydy. To sposób na europejskie cła

Chińscy producenci samochodów zwiększają eksport pojazdów hybrydowych do Europy i planują wprowadzenie większej liczby modeli na kluczowy rynek, ujawniając ograniczenia unijnego systemu taryfowego na pojazdy elektryczne.

Najnowsze cła na pojazdy elektryczne, które mają chronić przemysł samochodowy przed zalewem tanich chińskich towarów importowanych nie dotyczą samochodów hybrydowych. Analitycy twierdzą, że może to spowodować, że główne marki, takie jak czołowy chiński producent pojazdów elektrycznych BYD będą kontynuować ekspansję w regionie. Niektórzy producenci przenoszą również produkcję i montaż do Europy, aby obniżyć koszty związany z cłami.vOczekuje, że eksport hybryd z Chin do Europy wzrośnie o 20 proc. w tym roku, a w przyszłym jeszcze szybciej.

Pod koniec października weszły w życie unijne cła do 45,3 proc. na chiński import pojazdów elektrycznych, aby przeciwdziałać niesprawiedliwym subsydiom, które według Komisji Europejskiej pomogły stworzyć w Chinach zapasowe moce produkcyjne wynoszące 3 miliony pojazdów elektrycznych rocznie, czyli dwa razy więcej niż rynek UE.
Dochodzenia antysubsydyjne dotyczące chińskiego importu pojazdów elektrycznych, które rozpoczęły się w październiku 2023 r., oraz znaczne zmniejszenie sprzedaży samochodów w Chinach spowodowane spowolnieniem gospodarczym skłoniły niektórych producentów samochodów do zmiany strategii europejskiej, aby bardziej skupić się na eksporcie pojazdów hybrydowych.

Samochody hybrydowe, posiadające silniki benzynowy i elektryczny, zyskują na popularności, ponieważ kupujący uważają je za przystępny kompromis między pojazdami całkowicie spalinowymi i całkowicie elektrycznymi. Od lipca do października eksport pojazdów hybrydowych do Europy wzrósł ponad trzykrotnie do 65 800 sztuk w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej, odwracając trend spadającej sprzedaży do początku tego roku i w 2023 r.

To pomogło eksportowi hybryd typu plug-in i hybryd konwencjonalnych, które stanowiły 18 proc. całkowitej sprzedaży pojazdów w Chinach do Europy w trzecim kwartale, podwajając się z 9 proc. w pierwszym kwartale. Jednak udział dostaw pojazdów elektrycznych spadł do 58 proc. z 62 proc. w tym samym okresie. Trend ten prawdopodobnie nabierze jeszcze większego rozpędu.

Chiny, które w zeszłym roku wyprzedziły Japonię jako największy eksporter samochodów na świecie, wspomagane przez swoją dominację w dziedzinie pojazdów elektrycznych, zwiększają swoje wysiłki eksportowe, aby rozwiązać problem nadwyżki mocy produkcyjnych w kraju, twierdzą analitycy. Biorąc pod uwagę 100 proc. cła wprowadzone przez USA i Kanadę na pojazdy elektryczne wyprodukowane w Chinach, Europa jest również jednym z najbardziej oczywistych rynków zbytu dla chińskich producentów samochodów.

Główni chińscy producenci samochodów mogą zrewolucjonizować europejski rynek hybryd typu plug-in, na którym dominują firmy europejskie i japońskie, ponieważ zaspokajają rosnący popyt na niedrogie samochody o lepszej oszczędności paliwa w obliczu rosnącej inflacji. BYD już od dawna podejmuje rywalizację z Volkswagenem.