Chiny poinformowały w piątek, że wystąpiły o rozmowy z Kanadą w Światowej Organizacji Handlu (WTO) na temat wprowadzonych przez Ottawę ceł na chińskie auta elektryczne oraz produkty stalowe i aluminiowe. Grożą sporem przed międzynarodowymi trybunałami.
– Kanada zlekceważyła zasady WTO i złamała swe zobowiązania w ramach Organizacji, proponując wprowadzenie dodatkowych ceł wysokości 100 i 25 proc. – informuje chińskie ministerstwo handlu.
26 sierpnia premier Kanady Justin Trudeau zapowiedział wprowadzenie od 1 października dodatkowych ceł wynoszących 100 proc. na samochody elektryczne produkowane w Chinach. Dwa tygodnie później mają zacząć obowiązywać również dodatkowe opłaty celne w wysokości 25 proc. obejmujące import stali i aluminium z tego kraju, o czym informowaliśmy:
Kanada nakłada 100 proc. cła na chińskie pojazdy elektryczne
Pekin oznajmił zapowiedział w związku z tym, że zamierza wszcząć postępowanie antydumpingowe dotyczące importu rzepaku z Kanady. Pisaliśmy o tym tu:
Chiny rozpoczynają dochodzenie antydumpingowe w sprawie importu rzepaku z Kanady
Obecnie z Chin trafiają do Kanady wyłącznie samochody Tesla produkowane w Szanghaju, ale chińskie firmy są również dostawcami akumulatorów i komponentów do produkcji samochodów elektrycznych, co oznacza konkurencję dla produkcji, w którą Kanada znacząco inwestowała w minionych latach.
Rząd kanadyjski podkreśla że od 2020 r. Chiny stały się największym producentem i eksporterem pojazdów elektrycznych, a ich sektor jest silnie wspierany przez rządowe subsydia. W 2023 r. wartość chińskiego eksportu samochodów elektrycznych wyniósł w przeliczeniu 47,2 mld CAD, podczas gdy w 2018 r. było to 0,2 mld CAD.
Leave a Reply