Związek zawodowy reprezentujący 45 tys. pracowników doków na wschodnim i zachodnim wybrzeżu USA oraz ich pracodawcy poinformowali w środę (8.01), że osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie nowego sześcioletniego kontraktu, zapobiegając dalszym strajkom, które mogłyby zakłócić łańcuchy dostaw i odbić się na gospodarce USA.
Międzynarodowe Stowarzyszenie Dokerów (ILA) i grupa pracodawców United States Maritime Alliance (USMX) we wspólnym oświadczeniu nazwały porozumienie „korzystnym dla obu stron”. Umowa obejmuje rozwiązanie w zakresie automatyzacji, która była najtrudniejszą kwestią na stole.
„Ta umowa chroni obecne miejsca pracy w ILA i ustanawia ramy wdrażania technologii, które stworzą więcej miejsc pracy, jednocześnie modernizując porty na wschodnim i zachodnim wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej – czyniąc je bezpieczniejszymi i bardziej wydajnymi oraz tworząc potencjał, którego potrzebują, aby utrzymać nasze łańcuchy dostaw silne” – informują we wspólnym oświadczeniu obie instytucje. Warunki umowy nie zostały ujawnione. ILA i USMX zgodziły się kontynuować działalność na podstawie obecnej umowy do czasu jej ratyfikacji.
Rozmowy przedłużono do 15 stycznia, aby wywalczyć porozumienie w sprawie automatyzacji. Dyrektorzy branży żeglugowej, klienci i analitycy obawiali się, że strony nie będą w stanie przezwyciężyć impasu, co doprowadziło do drugiego strajku ILA zaledwie kilka dni przed inauguracją prezydenta elekta Donalda Trumpa 20 stycznia.
Trzydniowy strajk ILA w październiku wywołał wzrost cen żeglugi i zaległości ładunkowe w 36 dotkniętych nim portach. Dokerzy wrócili do pracy po tym, jak pracodawcy zgodzili się na 62 proc. wzrost płac w ciągu następnych sześciu lat.
Szerzej o październikowym strajku pisaliśmy tu:
Zgodnie z zapowiedziami rozpoczął się strajk dokerów na wschodnim wybrzeżu USA
Pracodawcy w portach rozciągających się od Maine do Teksasu to operatorzy terminali, tacy jak APM, należący do duńskiego przewoźnika kontenerowego Maersk, a także amerykańskich oddziałów innych dużych przewoźników, takich jak chiński COSCO Shipping i szwajcarski MSC.
National Retail Federation, która reprezentuje głównych klientów, takich jak Walmart i Target, stwierdza, że umowa powinna przywrócić pewność żegludze morskiej poprzez zmniejszenie ryzyka zakłóceń w portach na wschodnim i zachodnim wybrzeżu Zatoki Perskiej, które obsługują ponad połowę amerykańskich importów kontenerów.
Leave a Reply