Dzisiaj (5.11) ruszy kolejny pilotażowy program 4-dniowego tygodnia pracy w Wielkiej Brytanii

Tysiąc pracowników w Wielkiej Brytanii otrzyma dodatkowy czas wolny bez utraty wynagrodzenia w ramach pierwszego oficjalnego pilotażu czterodniowego tygodnia pracy. W programie weźmie udział 17 firm.


Brytyjskie Towarzystwo Immunologii i Crate Brewery w Hackney we wschodnim Londynie, to jedne z przedsiębiorstw, które dołączyły do ​​najnowszego programu pilotażowego, prowadzonego przez 4 Day Week Campaign – organizację dążącą do skrócenia tygodnia pracy.

Wyniki tego eksperymentu zostaną przedstawione rządowi Partii Pracy latem 2025 roku.
Firmy, które przystąpiły do tego próbnego programu, w większości wdrożą czterodniowy tydzień pracy, chociaż niektóre zdecydowały się przetestować krótsze godziny pracy lub taki system, w którym pracownicy otrzymują dodatkowy dzień wolny co dwa tygodnie.

Prawie 200 brytyjskich firm przeszło już na stałe na czterodniowy tydzień pracy, jednak przekonanie rządu do wprowadzenia takiej dyrektywy może nie być łatwe. Z początku Partia Pracy popierała i promowała ten pomysł, jednak od czasu zdobycia władzy nie przyjęto tej polityki, być może obawiając się, że dostarczy ona politycznej amunicji konserwatywnej opozycji – zauważają brytyjskie media.
Kiedy ponad 500 urzędników państwowych reprezentowanych przez związek zawodowy PCS w Ministerstwie Mieszkalnictwa, Społeczności i Samorządu Lokalnego podpisało niedawno petycję wzywającą do czterodniowego tygodnia pracy, rzecznik resortu poinformował, że czterodniowy tydzień pracy „nie jest polityką rządową ani czymś, co rozważamy”.

Jednak firmy nie potrzebują zgody rządu, aby kontynuować taki system, a model pracy jest testowany przez nowe rodzaje firm.
– Nie musimy już tylko wyobrażać sobie czterodniowego tygodnia pracy, ponieważ jest to już rzeczywistość dla setek firm i dziesiątek tysięcy pracowników w Wielkiej Brytanii. Nie możemy się doczekać przedstawienia wyników tego najnowszego testu nowemu rządowi Partii Pracy przyszłego lata – uważa Joe Ryle, dyrektor kampanii 4 Day Week.