Toyota Motor ma odnotować pierwszy spadek zysków od dwóch lat, gdy w środę (6.11) opublikuje raport zysków za drugi kwartał, sygnalizując spadek popytu po serii solidnych zysków, na co wpłynęło odchodzenie konsumentów od pojazdów elektrycznych.
Największy na świecie producent samochodów ma jednak przynieść prawie 8 mld dolarów kwartalnego zysku operacyjnego, korzystając z faktu, że kierowcy na kilku głównych rynkach wybierają zamiast tego hybrydy benzynowo-akumulatorowe, które zazwyczaj zapewniają wyższe marże zysku niż standardowe samochody benzynowe.
Mimo to ostatnie dane dotyczące sprzedaży i produkcji wskazują na niewielkie spowolnienie Toyoty. W Stanach Zjednoczonych wstrzymano dostawy dwóch modeli i podobnie jak globalni rywale, firma zmaga się z zaciekłą konkurencją w Chinach, największym na świecie rynku samochodowym, na którym popyt na pojazdy elektryczne nie osłabł.
Oczekuje się, że japoński producent samochodów odnotuje 14 proc. spadek zysku operacyjnego rok do roku w okresie lipiec-wrzesień, do 1,2 bln jenów (7,9 mld dolarów), zgodnie ze średnią dziewięciu szacunków analityków w sondażu LSEG.
Oznaczałoby to pierwszy spadek zysku od tego samego kwartału w 2022 roku. Firma już poinformowała, że kwartalna sprzedaż globalna spadła o 4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, a produkcja spadła o 7 proc.
Strategia Toyoty dotycząca rozszerzenia swojej oferty hybrydowej w USA może sprawić, że będzie ona mniej narażona na jakiekolwiek zmniejszenie dotacji do pojazdów elektrycznych lub podobne potencjalne zmiany polityki w Waszyngtonie, w zależności od wyniku wyborów prezydenckich w USA.
Hybrydy stanowiły 41 proc. globalnej sprzedaży Toyoty w okresie lipiec-wrzesień, czyli 1,1 miliona pojazdów, w tym luksusowa marka Lexus, w porównaniu do 33 proc. w tym samym okresie ubiegłego roku, zgodnie z danymi firmy.
Nie walczą o elektryki
Wśród tradycyjnych producentów samochodów Toyota jest powszechnie uważana za jedną z najwolniejszych firm wdrażających pojazdy elektryczne. Pojazdy elektryczne zasilane wyłącznie akumulatorem stanowiły zaledwie 1,5 proc. globalnej sprzedaży w pierwszych dziewięciu miesiącach roku.
Prezes Toyoty Akio Toyoda argumentował w zeszłym miesiącu, że przyszłość oparta wyłącznie na pojazdach elektrycznych doprowadzi do utraty miejsc pracy w branży motoryzacyjnej.
Toyota nie zmieniła swojego rocznego szacunku zysku, gdy opublikowała wyniki za kwartał kwiecień-czerwiec, prognozując 20 proc. spadek w porównaniu z poprzednim rokiem obrotowym w związku z oczekiwanymi inwestycjami zarówno w strategię, jak i dostawców. Akcje Toyoty wzrosły o 3 proc. w tym roku. W dolarach amerykańskich wzrosły o 2 proc., w porównaniu ze spadkiem o 2 proc. rywala w dziedzinie pojazdów elektrycznych Tesli w tym samym okresie.
Leave a Reply