Linia kolejowa z Chin do Uzbekistanu będzie zbudowana przez kirgiską spółkę

Planowana linia kolejowa łącząca Chiny z Uzbekistanem może być najważniejszym handlowym połączeniem kolejowym. Z czasem stanie się częścią sieci kolejowej, która ma przejąć część handlu między Europą a Chinami Kontynentalnymi, największym europejskim dostawcą. W drugą stronę pojadą produkty z krajów Azji Mniejszej.

W Biszkeku powołano właśnie spółkę, której zadaniem jest zbudowanie linii kolejowej wiodącej z Chin przez Kirgistan do Uzbekistanu. Zdaniem władz obu postradzieckich republik linia kolejowa ma być dla wszystkich krajów budową stulecia, zaś handel między Pekinem a krajami Azji Mniejszej wznieść na nowy poziom.
Umowę dotyczącą budowy linii kolejowej wiodącej z Chin do Uzbekistanu przez Kirgistan podpisano w czerwcu w Pekinie. Budowa ma się rozpocząć jeszcze w tym roku i połączyć nową trasą Chiny z Europą w ramach chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku.

Przywódcy Uzbekistanu i Kirgistanu – państw bez dostępu do morza – od lat wiązali ogromne nadzieje z tym projektem.
– Projekt stanie się ważnym elementem słynnej Inicjatywy Pasa i Szlaku, ale też symbolem współpracy w ramach kompleksowego partnerstwa strategicznego w nowej erze między Republiką Kirgiską, Chińską Republiką Ludową i Republiką Uzbekistanu. Stworzenie tego kluczowego mostu kontynentalnego w przestrzeni euroazjatyckiej przyniesie znaczne korzyści naszym narodom – mówił wówczas prezydent Kirgistanu Sadyr Żaparow.

Długość linii kolejowej wyniesie 486 km, z czego 312 km będzie przebiegać przez terytorium Kirgistanu, w tym 57 tunelami. Długości odcinków w pozostałych dwóch państwach nie podano. Szacuje się, że budowa kosztować będzie ok. 8 mld dolarów, lecz źródła jej finansowania nie zostały podane do wiadomości publicznej. Wiadomo, że w spółce, która zbuduje linię, 51 proc. udziału ma strona chińska, natomiast Kirgistan i Uzbekistan mają po 24,5 proc.

Nowy droga kolejowa będzie południową odnogą mostu kontynentalnego „Eurazja” i otworzy – przede wszystkim Kirgistanowi i Uzbekistanowi – dostęp do rynków Azji Południowo-Wschodniej, Azji Zachodniej i Bliskiego Wschodu, w tym Turcji i UE. Będzie łączyć Kaszgar w Chinach z Dżalalabadem w Kirgistanie i Andiżanem w Uzbekistanie.