Największy japoński producent samochodów Toyota Motor wykupi akcje o wartości 5,2 mld dolarów od głównych japońskich banków i ubezpieczycieli w ramach szerszego programu wycofywania strategicznych udziałów z partnerami finansowymi. Dotychczasowi akcjonariusze Toyoty – Mitsubishi UFJ Financial Group, Sumitomo Mitsui Financial Group, Tokio Marine Holdings i MS&AD Insurance Group Holdings oferują swoje akcje po cenie o 11 proc. niższej od ceny zamknięcia notowań na tokijskiej giełdzie we wtorek, 23 lipca.
Obecne działania spółki są częścią planu wykupu akcji o wartości 1 biliona jenów ogłoszonego przez Toyotę w maju i mają na celu zaspokojenie żądania japońskiego rządu, aby duże przedsiębiorstwa wycofały wzajemne udziały, które powstawały przez dekady, żeby scementować scementować relacje biznesowe japońskich firm i wzmocnić ich konkurencyjność przede wszystkim na rynkach amerykańskim i azjatyckich. I choć na początku przyniosło to pewną miarę odpowiedzialności za zarządzanie i poprawiło zarządzanie, największe banki i przedsiębiorstwa powoli wycofywały swoje udziały z japońskich firm.
Biorąc pod uwagę skalę i znaczenie ostatniego ruchu Toyoty, transakcja może wywołać szerszą falę luźniejszych powiązań kapitałowych w Japonii a przede wszystkim wzmocnienie akcjonariatu rozproszonego.
– Dla akcjonariuszy to dobra wiadomość — przekonuje Seiji Sugiura, starszy analityk w Tokai Tokyo Intelligence Laboratory. – Wszyscy czekali na taki ruch, odkąd Toyota ogłosiła wykup akcji własnych.
W przypadku Toyoty celem jest zwiększenie zysków akcjonariuszy i uwolnienie funduszy na inwestycje w działania mające na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej – poinformowała firma. W czerwcu Mitsubishi i Sumitomo planowały rozpocząć wyzbywanie się swoich udziałów w Toyocie o wartości 1,32 biliona jenów. Oprócz MS&AD Insurance i Tokio Marine, znaczne udziały w Toyocie posiada również Sompo Holdings. Gdyby wszystkie z nich pozbyły się swoich akcji, łączna wartość przekroczyłaby 3 biliony jenów.
Banki i firmy ubezpieczeniowe planują wyzbywać się swoich udziałów w Toyocie już od kilku lat, drastycznie zmniejszając swoje udziały lub wyzbywając się ich całkowicie. Sprzedaż następuje po rekordowym roku dla Toyoty, której akcje wzrosły w ostatnich miesiącach o 26 proc., po rekordowym 43 proc. wzroście w 2023 r. Niektórzy japońscy ubezpieczyciele już zasugerowali plany znacznego zmniejszenia lub wyeliminowania swoich udziałów krzyżowych, które według władz są często przyczyną zmowy cenowej pomiędzy producentem a klientami korporacyjnymi.
Również Toyota zamierza wycofywać swoje udziały z firm będących jej partnerami biznesowymi. Na początku tego roku producent samochodów ogłosił plany sprzedaży części swoich udziałów w spółkach dostarczających producentowi części – Aisin i Denso. Akcje Aisin chce również sprzedać spółka-córka producenta samochodów – Toyota Industries.
W listopadzie lider rynku automotive poinformował, że zmniejszy swój udział w Denso z 24 proc. do 20 proc. Wcześniej Toyota zobowiązała się do sprzedaży części swoich udziałów w firmie telekomunikacyjnej KDDI za 250 miliardów jenów. Chociaż sprzedaż ma na celu uwolnienie pieniędzy, które mogą zostać wykorzystane do sfinansowania przejścia Toyoty na pojazdy elektryczne, można je również przeznaczyć na wykup akcji własnych.
Leave a Reply