W Polsce rejestruje się średnio 20 sklepów internetowych dziennie – mówią analizy

E-commerce w Polsce należy do najlepiej rozwijających się rynków handlu elektronicznego w Europie. Statystyczny polski biznes e-commerce’owy odnotowuje rocznie zysk w wysokości ćwierć miliona złotych. Dynamika rozwoju polskiego rynku e-commerce w pierwszej połowie 2024 r. spadła w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, ale na koniec roku liczba zarejestrowanych w tej kategorii podmiotów przekroczy 70 tys.

Według analizy przeprowadzonej na zlecenie skandynawskiego e-commerce’u Coolshop handel internetowy jest czwartą najpopularniejszą w Polsce branżą pod względem liczby nowo zakładanych firm. Najlepiej radzą sobie średnie podmioty o rocznych przychodach między 10 a 250 mln zł – w dobrej sytuacji finansowej jest niemal 90 proc. z nich.

Statystyczny sklep internetowy w Polsce wykazuje blisko 8 mln zł przychodu rocznie, co daje średni zysk w wysokości 250 tys. zł netto. Średnia rentowność sklepu internetowego działającego w Polsce to ok. 2,7 proc. Warto zaznaczyć, że na polskim rynku obecnych jest co najmniej kilka firm osiągających roczne przychody na poziomie miliardów złotych.

Pod względem liczby nowych firm rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym e-commerce jest obecnie czwartą najszybciej rozwijającą się branżą w Polsce, jak wynika z najnowszej analizy przeprowadzonej na zlecenie Coolshop, lidera skandynawskiego rynku e-commerce. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2024 r. w KRS zarejestrowano prawie 7,2 tys. nowych firm, które jako swoją główną działalność podają sprzedaż przez internet.

Największą popularnością wśród polskich przedsiębiorców cieszyła się w tym okresie działalność związana z oprogramowaniem – 10,6 nowo zarejestrowanych firm – drugie miejsce zajęły wykończeniowe prace budowlane (9,6 tys.) oraz fryzjerstwo (8,2 tys.). Analizę przeprowadziła wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet.

Rozwój handlu internetowego w Polsce znacząco przyspieszył pięć lat temu. Wcześniej liczba firm zarejestrowanych w branży e-commerce przez kilka lat utrzymywała się na poziomie ok. 27-29 tys. W 2019 r. osiągnęła wartość 35,6 tys., w 2020 r. – 44,5 tys., a na koniec 2021 r. przekroczyła 50 tys.

Dane, na które powołuje się Coolshop pochodzą z badania Dun & Bradstreet przeprowadzonego w sierpniu 2024 r.