Novo Nordisk w środę poinformowało o lepszych od oczekiwanych kwartalnych wynikach sprzedaży popularnego leku na odchudzanie Wegovy i zawęziło swoje prognozy na rok 2024, co stanowi mieszany zestaw wyników odzwierciedlający rosnącą konkurencję na szybko rozwijającym się rynku leków na otyłość. Sprzedaż Wegovy wyniosła łącznie 17,3 mld koron duńskich (2,49 mld dolarów) w trzecim kwartale, przekraczając 15,9 mld oczekiwane przez analityków w konsensusie opracowanym przez firmę i o 48 proc. więcej niż w poprzednim kwartale.
Pokonanie sprzedaży Wegovy może uspokoić inwestorów zaniepokojonych utratą przez duńskiego producenta leków przewagi nad amerykańskim rywalem Eli Lilly (LLY.N), otwiera nową kartę. Sprzedaż w drugim kwartale była niższa od szacunków analityków. Jego akcje wzrosły o 5 proc. w notowaniach przedsesyjnych.
Nadal całkowita sprzedaż grupy, która wzrosła o 21 proc. do 71,3 mld koron, była niższa od 72,3 mld koron oczekiwanych przez analityków.
Novo Nordisk, pionier na rynku leków na otyłość, który według prognoz niektórych analityków może być wart około 150 mld dolarów do początku lat 30. XXI wieku, staje w szranki z rywalem Eli Lilly, który wprowadził na rynek swój lek Zepbound w grudniu ubiegłego roku.
Wegovy i Zepbound należą do klasy leków, które naśladują hormon jelitowy zwany GLP-1, samodzielnie lub w połączeniu ze związkami, które celują w drugi hormon, aby wywołać uczucie sytości i zmniejszyć apetyt. Firma z siedzibą w Danii poinformowała, że obecnie spodziewa się wzrostu sprzedaży w tym roku o 23–27 proc. w walutach lokalnych, w porównaniu z wcześniej prognozowanym zakresem wzrostu od 22 proc. do 28 proc.
Firma stwierdziła, że perspektywy odzwierciedlają ciągłą presję cenową na jej leki na otyłość i cukrzycę oraz koszty inwestycji w rozszerzenie produkcji jej istniejących leków, a także w jej linię leków na otyłość nowej generacji. Wzrost zysku operacyjnego w tym roku jest obecnie szacowany na 21 proc. do 27 proc. w walutach lokalnych, w porównaniu z poprzednią prognozą 20 proc. do 28 proc..
Novo Nordisk dwukrotnie podniósł prognozę wzrostu sprzedaży w 2024 r. od początku roku. Jednak w sierpniu firma obniżyła swoje oczekiwania dotyczące wzrostu zysku operacyjnego. Novo poinformowało, że zysk operacyjny między lipcem a wrześniem wzrósł o 26 proc. do 33,8 mld koron duńskich (4,86 mld dolarów) w porównaniu z 33,6 mld prognozowanymi przez analityków.
Leave a Reply