Podpisano umowę o dodatkowe finansowanie na kontynuację budowy Rail Baltica

Wspólne przedsięwzięcie bałtycko-skandynawski koncern Rail Baltica RB Rail AS ogłosił podpisanie dwóch nowych umów w ramach instrumentu Connecting Europe Facility (CEF), które znacznie przyspieszą realizację projektu Rail Baltica. Finansowanie obejmuje 1,394 mld euro, w tym około 1,163 mld euro z CEF i 231 mln euro współfinansowania z trzech państw bałtyckich, co oznacza największe finansowanie przyznane w tym okresie finansowym i jedną z największych kwot przyznanych wśród projektów infrastrukturalnych UE o porównywalnym znaczeniu.

Ta inwestycja wspiera kluczowe działania mające na celu przyspieszenie budowy głównej linii Rail Baltica. Wyniki ostatniego naboru CEF ogłoszono latem 2024 r.

– Wsparcie UE odegrało kluczową rolę dla trzech państw bałtyckich w przekształceniu Rail Baltica z ambitnej wizji w namacalną rzeczywistość, a to finansowanie nie jest tylko inwestycją w infrastrukturę; to inwestycja w bardziej połączoną, odporną i zjednoczoną Europę — mówi Marko Kivila, tymczasowy dyrektor generalny RB Rail AS. – Projekt przygotowuje się obecnie do ubiegania się o ostateczne finansowanie w ramach bieżącego okresu finansowego i będzie ściśle współpracować z partnerami krajowymi w całym regionie bałtyckim, aby zapewnić sobie silną pozycję w nadchodzących negocjacjach budżetowych UE.

Rail Baltica to jeden z największych europejskich projektów infrastruktury dużych prędkości, którego celem jest utworzenie nowoczesnego i zrównoważonego połączenia kolejowego łączącego państwa bałtyckie: Estonię, Łotwę i Litwę z europejską siecią kolejową. Jest również częścią transeuropejskiego korytarza transportowego.

Rail Baltica będzie w pełni zelektryfikowaną, dwutorową koleją o standardowym rozstawie torów 1435 mm, wyposażoną w ERTMS (Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym) i zaprojektowaną tak, aby spełniała europejskie normy. Przy projektowej prędkości 249 km/h Rail Baltica znacznie skróci czas podróży między państwami bałtyckimi a głównymi miastami europejskimi. Będzie służyć jako nowoczesna infrastruktura dla mobilności pasażerów, towarów i wojska, promując dostępność i ułatwiając biznes, turystykę i wymianę kulturalną. Ponadto projekt wzmocni pozycję regionu bałtyckiego jako ważnego węzła tranzytowego, wspierając silniejsze połączenia handlowe i promując współpracę regionalną.

 

Więcej o projekcie:

Rail Baltica połączy się z koleją w EU w ramach modelu PPP